Så jämförs elavtal

Alla elbolag vill framhäva sina fördelar och att kunderna ska välja just dem. Att som konsument förstå skillnaderna mellan de olika bolagen kan därmed upplevas svårt. En portal som hjälper privatpersoner att genomföra denna jämförelse är https://elavtaldirekt.se. Nedan presenteras hur sidan fungerar och vad man som kund bör tänka på.

Att välja utifrån:

  • Elförbrukning
    De olika svenska elbolagen på https://elavtaldirekt.se är primärt presenterade utifrån vilken elförbrukning som kunden har. Det är en av de viktigaste punkterna att titta på. Detta utifrån att en person som bor i en liten hyresrätt primärt behöver hålla nere den fasta kostnaden och kan ha en högre kostnad för förbrukning. Detta medan de som bor i en villa och har hög förbrukning istället primärt bör kolla på den rörliga kostnaden. Genom att välja Lägenhet, Radhus eller Villa presenteras snabbt de billigaste förslagen utifrån fast och rörlig avgift.
  • Bindningstid
    En annan punkt att jämföra är bindningstiden. Att ha rörligt elpris innebär den kortaste uppsägningstiden. De flesta elbolag har 1 – 3 månader vilket skapar stor flexibilitet. Hittas billigare alternativ är det enkelt att byta.
  • Fast eller rörligt elpris
    Utöver att jämföra aktuella spot-on priser har https://elavtaldirekt.se flera artiklar inom ämnet. Detta för att förklara och beskriva för kunderna hur de kan tänka kring sitt elavtal – men även förklarande kring begrepp m.m. Bland annat finns artikeln ”Fast eller Rörligt” som tar upp frågan om rörligt eller fast elpris. Med andra ord handlar artikeln om att välja ett elpris som antingen kan ändras månad för månad eller som är på exakt samma nivå under hela bindningstiden.
  • Fossilfri el
    Är det viktigt att välja fossilfri el? El som därmed produceras av vindkraft, vattenkraft och andra alternativa energikällor. Allt fler anser att miljöaspekten väger tungt och väljer därmed elbolag som lovar att 100 % av deras el kommer från dessa energikällor.

Jämför välkomsterbjudande på https://elavtaldirekt.se

Många elbolag har välkomsterbjudanden för att locka till sig nya kunder. Även detta kan vara värt att jämföra då det kan bli lönsamt att välja det bästa alternativet. Följande exempel är från sommaren 2021.

  • Få presentkort på 250 kr när ett nytt elavtal tecknas.
  • Få mat för 500 kr för nya kunder
  • Få första årets fasta kostnader gratis

Det är i detta fall viktigt att se på hela kostnaden och inte fokusera för mycket på välkomsterbjudandet.

Källa: https://elavtaldirekt.se

Outsourcad kundtjänst är ditt företags….

När ett företag tar ett beslut om att outsourca kundtjänst är det företagets…

  • ….extrapersonal
    Många företag har perioder med extra hög belastning. Ett klassiskt exempel kan tas från en leksaksbutik som har behov av extrapersonal från mitten av november fram till julafton. Med ett ”intrimmat” callcenter kan de snabbt ta över delar av supporten och frigöra personal till andra arbetsuppgifter.
  • …telefonsupport
    Företag som har en outsourcad kundtjänst lägger ofta ut telefonsupporten på detta företag. Det kan vara hela supporten likväl som enbart vissa specifika ärenden. Att exempelvis lägga ut prenumerationsärenden på outsourcad support är enkelt då kunskapen som personalen behöver ha är begränsad till just detta område.
  • ….växel
    Genom att definiera kundens behov och önskemål blir det lättare att sända vidare samtalet till rätt person. På detta sätt kan supporten se till att kunderna på snabbast möjliga sätt får exakt rätt support.
  • …säljare
    Support förknippas ofta med inkommande samtal och hjälp med specifika frågor. Men en support är även säljare. De tar hand om kunder som har frågor, hjälper kunderna att hitta rätt produkter och tillbehör osv. Därmed kan en duktig support ofta öka försäljningen genom att vara väl insatta i produktutbud, kundernas behov och passande tillbehör.
  • …språkkunskaper
    Vissa företag väljer outsourcad kundtjänst primärt för att nå ytterligare språkkunskaper. Det kan exempelvis vara en svensk E-handel som önskar att kunna erbjuda support på arabiska eller engelska. Ett speciellt nummer, eller chattkanal, öppnas till den support som nu köps in. Ett snabbt och enkelt sätt att nå kunder på andra språk.
  • …personal på obekväma tider
    Att ha bemanning dygnet runt är vanligtvis mycket dyrt. Men via outsourcad kundtjänst går det att få bemanning – till ett lågt pris. Detta utifrån att det inte förväntas komma in speciellt många ärenden under denna period.

Exempelvis kan ett företag betala en fast kostnad per månad och sedan en mindre kostnad per ärenden som kommer in. Därmed betalas en betydligt lägre summa än om företaget hade haft en egen kundtjänst som ska ta emot dessa ärenden.

Outsourcad kundtjänst är flexibilitet

Som visas ovan är outsourcing samma sak som en stor flexibilitet. Att som företag kunna ha öppet längre, nå fler kunder med kundtjänst, erbjuda fler språk eller mer kontakt. Men allt helt utifrån företagets egna behov och utan att betala för mer än vad som behövs.

Vad är kostnaden för reklampennor med tryck?

Reklampennor med tryck är en enkel, uppskattad och priseffektiv profilprodukt. Men vad kostar de? Det beror på ett par faktorer:

  • Material
    Återvunnet papper, plast eller metall? Som med alla profilprodukter så avgörs priset av vilket material som önskas. Delvis är detta en prisfråga men det är även viktigt att reklampennor med tryck speglar det företag som har sitt tryck på pennan. Ett exklusivt bilmärke kanske inte ska ha en papperspenna? Ett företag inom re-cycling bör definitivt ha en återvunnen penna osv.
  • Blyerts eller bläck
    De flesta reklampennor med tryck är bläckpennor. Det är enkelt att genomföra trycket på plast/metall utan att det nöts bort så lätt. Men det finns även blyertspennor med tryck. Nackdelen är här att trycket nöts ner snabbare.
  • Antal
    Det som framförallt avgör priset är hur många pennor som beställs. En stor återförsäljare av reklampennor med tryck visar ett prisexempel på sin webbplats. Beställs minst 500 pennor blir priset 15,05 kr styck. Beställs istället minst 10 000 pennor blir priset 9,55 kr. Det är en skillnad på över 50%.
  • 1-2-3 färgstryck?
    För att hålla nere priset kan 1-färgstryck väljas. Många gånger blir däremot snyggare med 2- eller 3-färgstryck. Det är i alla fall värt att jämföra de olika prisnivåerna. Även här kan exempel tas från den ovan nämnda återförsäljaren. 1-färgstryck kostar 15,05 kr styck vid minst 500 stycken. Vid 3-färgstryck blir priset istället 21,25 kr styck vid samma antal.
  • Leveranstid
    Önskas mycket snabb leveranstid kan det även tillkomma en extra kostnad. Det är däremot sällan en kostnad kopplad till produktionen av reklampennor med tryck utan exempelvis en snabbare logistik till kunden.

Reklampennor med tryck – Glöm inte miljöaspekten

Att se på priset är viktigt – men det är ännu viktigare att se på helheten. En aspekt som börjar bli allt viktigare för företag att ta hänsyn till är miljömedvetenheten. Allt fler återförsäljare av reklampennor har även tagit in miljömässigt bättre alternativ.

Exempelvis finns pennor som är tillverkade av bambu, trä och andra material som är återvinningsbara. Samtidigt är det inte bara produktionsmaterial som är avgörande utan även tillverkningsland och om pennan är refill. Det bästa är helt enkelt med en refillpenna som tillverkas med kort transportsträcka till återförsäljaren. Detta med ett tryck av miljövänliga färger.

Tecken på att det är dags att anlita en SEO-byrå

Att ha en hemsida innebär en hel del jobb – i alla fall om man vill ha en effektivt och välbesökt sådan. För att nå dit finns flera åtgärder man kan göra – och flera tecken på att det börjar bli dags. Genom att köpa in hjälp från en SEO-byrå får man professionell hjälp med jobbet och därmed kan man få en bra sida med rätt besökare.

Gammalt innehåll på sidan

En bra hemsida är en sida som uppdateras regelbundet och som erbjuder relevant information. För den som har en hemsida med gammalt innehåll, men som inte riktigt vet vad man ska fylla den med, kan en SEO-byrå bistå med bra hjälp.

Ett bra innehåll på en sida ska vara:

  • Relevant
  • Lagom långt
  • Användarvänligt

Det kan vara svårare än man tror att lyckas med innehållet på sin hemsida på egen hand, om man inte känner till dom oskrivna regler som avgör om en hemsida är bra eller inte. Att anlita hjälp är ofta en bra investering och kommer troligen att löna sig i slutändan!

Minskad trafik

Ett annat dåligt tecken som indikerar på att det är dags att göra något åt sidan är om trafiken, det vill säga besökarna, har minskat den senaste tiden. Då kan det vara läge för sökmotoroptimering, alltså SEO, för att sidan ska få fler och framför allt rätt besökare igen. Besökare som försvinner betyder ofta att dom letat sig till en konkurrent, vilket gör att man såklart kan förlora pengar.

Sökmotoroptimering är dock inget man gör vid ett enstaka tillfälle, utan det är något som måste pågå mer eller mindre hela tiden. Det är en långsiktig lösning, som bland annat kan ge en bättre placering i sökresultaten hos sökmotorerna – och det är ofta just där internetanvändarna börjar. För att lyckas med detta krävs också kunskaper och det är just sådana en SEO-byrå besitter.

Att anlita en SEO-byrå

Det finns alltså flera goda skäl att anlita en SEO-byrå – och flera tecken som tyder på att det är dag. Den som har en sida med gammalt/dåligt innehåll och den som förlorat besökare har uppenbarligen gjort något fel – och då kan det krävas professionell hjälp för att få rätsida på det hela.

Finns ingen SEO-byrå i närheten kan man alltid anlita en längre bort – eftersom det är ett digitalt arbete kan det lika väl göras på distans.

Mobilabonnemang för företag – vad man bör tänka på

Alla företag, stora och små, behöver ha ett mobilabonnemang för företag för att bolaget ska kunna gå runt, vara kontaktbara och hålla sig konkurrenskraftig på marknaden. I dagsläget finns det ett hav av olika företagsabonnemang att välja mellan och vilket som passar en skiljer sig åt beroende på vilket slags företag man är och vilka slags arbetsmetoder man har. Därför är det bra att jämföra olika abonnemang och erbjudanden och veta vad exakt man bör jämföra.

De viktigaste faktorerna att jämföra olika företagsabonnemang med är:

  • Pris
  • Surfmängd
  • Var man befinner sig

Priset för mobilabonnemang

Priset är en självklar del att jämföra och är oftast viktigt för företag eftersom de vill göra vinst. Speciellt viktigt kan det vara för nystartade företag som kämpar med ekonomin. Det finns en myt att ju billigare ett abonnemang för företag är desto sämre är det. Det stämmer inte eftersom de billiga abonnemangen försöker egentligen bara få fler kunder och hålla sig på marknaden. En seriös jämförelsehemsida tar inte med dåliga abonnemang så man inte behöver oroa sig för det.

Mängd surf över mobilen

Vilken mängd surf ens företag behöver varierar. Det är bra att tänka igenom hur mycket man egentligen behöver men det är enkelt att ändra sin surfmängd genom att köpa mer eller mindre. Det är också bra att ha i åtanke var ens företag befinner sig. Reser de anställda mycket utomlands? Finns det kontor i norra Sverige där täckningen är lite sämre? Om svaret är ja är det bra att jämföra täckningen mellan olika abonnemang och få ett bra erbjudande för utlandsresor.

Tänka också på detta för mobilabonnemang för företag

Något annat som företag bör fundera över är ifall man behöver en växel i sitt abonnemang. Det är rekommenderat att ha en växel för företag eftersom då kan man enkelt leda sina kunder till rätt användning med hjälp av en telefonsvarare som säger vilken siffra som är vilken avdelning. En växel kan även vara bra eftersom den kan informera kunden att företaget är stängt för dagen och informera dess öppettider. Dessutom kan en växel se till att ett inkommande samtal kommer till fler än en telefon vilket betyder att det alltid finns någon anställd som kan svara. Därför kan det vara bra att köpa ett mobilabonnemang för företag som har en växel.

Interim CIO – en roll på frammarsch

Interim CIO – en roll på frammarsch

En interim Chief Information Officer (CIO) är en tillfällig chef som hjälper företag att driva sin digitalisering framåt. Detta genom att utveckla affärssystem och hjälpa till med utvecklade tekniska lösningar. I digitaliseringens tid är detta oerhört viktigt för alla företag om de vill kunna vara konkurrenskraftiga på marknaden. 

Vilka uppgifter har en interim CIO?

Beroende på verksamheten kan en interim CIO ha olika ansvarsområden men det handlar framförallt om att säkerställa effektiva IT-system, analysera företaget och planera för framtiden och företagets tekniska utveckling. En interim CIO driver och planerar för framtiden hos företaget och fungerar som en länk mellan IT och verksamhetens utveckling.

Uppgifterna kan handla om att vända avdelningar som inte fungerar som de ska. Detta kan åtgärdas genom att byta ut strukturer och processer som inte är lönsamma för företag, det kan ibland vara väldigt små förändringar. Till exempel kan det handla om att ändra ärendehanteringen eller fakturahanteringen på företag. Det kan även handla om att införa korta möten för att förbättra kommuniceringen på företaget, en sådan förändring kan vara avgörande för företagets utveckling då det inför en möjlighet för företagets anställda att kommunicera sina idéer och tankar till andra medarbetare och chefer. 

En interim CIO måste vara skarp och ha egenskapen att kunna hantera situationer där något går fel. Exempelvis beror kundnöjdhet ofta på hur duktigt företaget är på att hantera när något går fel. Därför måste den tillfälliga chefen kunna upptäcka dessa brister och snabbt kunna åtgärda dem. Exempelvis genom att fokusera på att skapa snabba rutiner som företaget lätt kan följa. 

Fördelar med att anställa en interim CIO

Denna tillfälliga chef finns där endast för att sköta företagets effektivisering inom ett område som denne är expert på. Det finns många olika fördelar, vilka kan vara: 

  • Företaget behöver inte anställa någon på heltid för att utföra dessa arbetsuppgifter utan en interim CIO är en kortsiktig lösning som tillåter företagets anställda att sköta sina egna arbetsuppgifter. 
  • En interim CIO är helt dedikerad till sin uppgift. 
  • Den tillfälliga chefen är expert på det den gör och en erfaren ledare som ger inspiration och motivation till företagets anställda. 

Räntefonder diversifierar sparandet i din portfölj

Aktier är långt ifrån det enda tillgångsslaget som handlas på världens börser. Ett annat värdepapper som sparare kan investera i är obligationer. Detta görs enklast genom ett sparande i räntefonder – en typ av fonder som effektivt kan diversifiera sparandet i din aktie- och fondportfölj. Detta genom att sänka risken i portföljen och ge en mer stabil avkastning.

Vad är räntefonder?

Räntefonder är ett bra alternativ för dig som är ute efter en säker placering som ger en måttlig avkastning. Dessa fonder kan även erbjuda en möjlighet till tillfällig placering för dig som vill kunna parkera dina pengar ett litet tag i väntan på bättre tider.

I cirka hundra år har svenska sparare sett obligationer som ett ganska tråkigt men säkert alternativ till ett aktiesparande. Räntefonder är än idag det som gäller för dig som vill säkra dina pengar, få lite avkastning och minimera riskerna i portföljen.

Dessa fonder anses erbjuda en betydligt lägre risknivå än aktiefonder eller enstaka aktier. Räntefonder investerar i räntebärande värdepapper och följer därmed räntan i det land som du investerar i.

Risken i olika fondtyper sträcker sig från låg till hög. I stigande ordning ser risktagandet ut på följande vis:

  1. Korta räntefonder
  2. Långa räntefonder
  3. Blandfonder
  4. Aktiefonder

Korta räntefonder är alltså den minst riskfyllda placeringen medan aktiefonder har högst risk.

Så kan du spara i räntefonder

Det är populärt bland sparare att använda räntefonder som ett sätt att diversifiera portföljen. Detta kan du göra på två olika sätt:

  • Spara en del av ditt kapital i korta och/eller långa räntefonder
  • Spara i blandfonder

En blandfond är nämligen en fond som placerar i såväl aktier som i räntebärande värdepapper. Dessa fonder kan med andra ord utgöra en gyllene medelväg för dig som vill få en omedelbar diversifiering i din fondportfölj.

Fördelningen mellan olika tillgångsslag bör bestämmas utifrån dina personliga förutsättningar. Din riskvilja och din placeringshorisont är två viktiga faktorer som bör avgöra denna fördelning. En vanlig fördelning är 40 procent räntefonder och 60 procent aktiefonder. Men om du är villig att ta mer risk och har en längre placeringshorisont kan du med fördel öka andelen aktiefonder i din portfölj.

Föreläsning inom media

Är du intresserad av att föreläsa? Har du ett intressant och viktigt ämne att prata om men är osäker på hur du ska nå ut till lyssnare? Att bli föreläsare är inte det enklaste, men det är fullt möjligt genom rätt typ av medieföreläsning. Genom en medieföreläsning får du genom konkreta filmexempel se hur andra människor lyckas på scen och vad som gör att de inte lyckas. Det finns bra kurser som sträcker sig över en eller två dagar där följande saker ingår:

  • Föreläsning med filmexempel
  • Djupstudier
  • Presskonferensövningar
  • Intensiv intervjuträning

Allt handlar förstås om vad syftet är med utbildningen. Många som vill lyssna på föreläsare inom media vill helt enkelt lära sig mer om hur man hanterar pressen. Det vill säga när journalister ringer upp dig, ställer dig mot väggen eller intervjuar dig. Har du redskapen för att ge tydliga svar? Eller riskerar du att fumla bort dig i meningarna?

Det finns många anledningar till varför föreläsning inom media är viktigt. Dels eftersom företagets pressansvarig behöver kunna ta itu med pressen på ett professionellt och avslappnat sätt. Och dels för att bli en bättre talare inom en rad andra sammanhang. Det kan ju handla om att du arbetar som talesperson för en flyktingmottagning och behöver hjälp för hur du bäst hanterar svåra frågor.

Bra och dåliga exempel av föreläsare

Du har säkert varit med om bägge exempel; att sitta i enorm sal med en föreläsare på scen men ändå känna att personen tilltalar just dig. Detta är en duktig föreläsare, en person som får mer varenda person i publiken och som fångar intresset. Ofta genom att få in frågor som rör olika personer i publiken. Sedan finns det förstås det motsatta exemplet, föreläsare som är extremt dåliga på att stå på scen och som snarare får oss att somna än att sitta uppmärksamt och lyssna. Genom medieföreläsning har du möjlighet att se tydliga exempel, både bra och dåliga, för att sedan implementera dessa i ditt eget talarsätt.

Vill du lära dig mer om nyhetsvärdering, svarsteknik, levande språk och yttrandefrihet? Ja då är en medieföreläsning ett måste!

Företagslån – vad det är

Företagslån – vad det är

Många har en dröm om att starta ett eget företag. Det ger stor frihet och tillåter en att följa sina drömmar och arbeta med det man verkligen vill. Men det krävs mycket pengar för att driva ett företag, kanske framförallt i starten då man har många utgifter men få intäkter. Då är det inte helt fel att ta ett företagslån: ett lån som kan användas för vad som än är nödvändigt inom företaget. Att ta ett lån bör inte ses som något dåligt, tvärtemot; lån kan finansiera saker som gör att det går bra för företaget. I det stora hela kan lånet göra att företaget får in mer intäkter och blir starkare. I andra ord, så bör företagslån ses som en möjlighet till utveckling. 

Användningsområden för företagslån

En del människor tvekar inför att ta ett lån. Alla vet ju att det behöver betalas tillbaka, och ofta finns det ränta på lån som gör att faktiskt kostar ju längre man har lånet. Men, som nämnt, kan det ibland vara nödvändigt att ta lån. För företag finns det många användningsområden, bland annat:

  • Startkapital
  • Finansiering av stora köp
  • Finansiera utbyggnad 

Oavsett vad företagslånet används till kan det göra god nytta. Exempelvis så kan det vara en absolut avgörande faktor för företags uppkomst. Utan startkapital är det omöjligt att starta ett företag. När företaget sedan kommit igång drar det in pengar, och det blir då inga problem att betala tillbaka lånet. Dessutom bör företag göra investeringar, vare sig det handlar om uppköp av aktier eller av ett nytt företag. Då talar vi om stora belopp, och företagslånet kan användas till detta. Ett annat användningsområde är för att finansiera utbyggnad av kontor eller liknande, som är nödvändigt när företaget expanderar.

Bästa företagslånet

Det finns många bra långivare för företagslån. Några utav dessa inkluderar Fakturino, CREDDQ och Krea. Alla utav dessa arbetar med flera kreditgivare och kan därför erbjuda det som är bäst för den individuella kunden. Det som skiljer sig är framförallt det belopp som dessa långivare tillåter. Medan Fakturino erbjuder lånebelopp upp till 60 miljoner, erbjuder CREDDQ lån upp till 10 miljoner. Krea däremot erbjuder lån upp till fem miljoner. Dessutom skiljer sig antalet långivare som företagen arbetar med, vilket också bör has i åtanke som låntagare. Fördelen med samtliga är att de inte kräver någon säkerhet för att bevilja ett lån.

Tjänster hos Zignsec.com

Tjänster hos Zignsec.com

Zignsec är ett svenskt tech-företag som skapar en plattform för identitetsverifieringar över hela världen. Med ett flertal säkerhetslösningar och API-integrationer hjälper de företag att vara säkra på vem det är som får tillgång till deras tjänster. Företaget hittas på Zignsec.com

Genom att finnas i 244 kan företaget hantera i stort sett alla olika pass, körkort och nationella ID-kort för att genomföra verifieringen.

De tjänster som presenteras på Zignsec.com är:

  • Online ID Scanning
  • Electronic Identities
  • Register Check
  • PEP and Sanction Checks
  • Phone Number Validation
  • Income Analysis
  • Banking API

Nedan presenteras några av dessa tjänster mer utförligt. Mer information hittas på https://zignsec.com/.

Online ID Scanning

Med tjänsten “Online ID Scanning” sker en identifieringsverifikation på ett par sekunder. Kunderna kan exempelvis scanna/fota sitt ID-kort eller körkort och därefter ladda upp bilderna för direktverifiering. Detsamma gäller exempelvis räkningar som bevisar adress.

För att förenkla för kunden kan verifiering ske direkt via mobilens, eller datorns, kamera. Ta kort med mobilen och bilden laddas upp direkt. Det krävs därmed inte någon manuell uppladdning.

Electronic Identities

Electronic Identities är ”digitala identiteter” som kan liknas med ett pass eller ID-handling – men online. Detta är även något som växer kraftigt i många länder, dvs att kunna erbjuda invånarna digitala identiteter för att tryggare och enklare kunna identifiera sig online. När digitala världen växer och det är lika naturligt att träffas digitalt som fysiskt växer därmed behovet av säkra digitala identiteter – kopplade till en fysisk identitet.

Phone Number Validation

Inom 2FA är SMS-verifiering mycket vanligt. Vid inloggning till en sida behöver exempelvis både lösenord och annan autentisering användas. Ett sms skickas då ut till registrerad mobiltelefon varpå denna kod måste användas vid inloggning. På detta sätt säkerställs att ett stulet lösenord inte kan utnyttjas av andra vid inloggning. Zignesec når 7 miljarder människor via det SMS-system som de erbjuder sina kunder.

Läs mer på https://zignsec.com

Företagets hemsidan, http://zignsec.com presenterar hur tjänsten fungerar utifrån ett användarperspektiv. De går däremot inte in så mycket på vilken teknik som används och hur säkerhet uppnås. Hemsidan är däremot ett första steg för kunder att förstå företagets tjänster.

Pressen har även skrivit en del om företaget utifrån dess tillväxttakt som har varit mer än imponerande. Bland annat var deras emission (2019) mer än 7,5 gånger uppbokad. Läs vidare om identitetsverifikation på https://zignsec.com/.