LANDSKRONA: Så arbetar en relining konsult

Vad gör en relining konsult? Vilka är dess kundgrupp? Med ett exempel från ett lokalt företag i Landskrona ges här en generell beskrivning på detta yrke.

Kontroll, besiktning och projektering

En relining konsult är en oberoende part som ser till att arbetet kring relining utförs på ett korrekt sätt. Detta kan ske via flera olika steg. Det är alltså inte konsulten som utför själva arbetet (avloppsrenoveringen) utan snarare kontrollerar, inspekterar och projektleder. Exempelvis kan dessa konsulter hjälpa till med:

  • Rådgivning
    En fastighetsägare har frågor kring relining/stambyte och behöver någon att rådfråga kring dessa frågor.
  • Upphandling
    Vid större renoveringsprocesser bör alltid offert tas in från flera företag i Landskrona. Det handlar både om att jämföra priser och att se på vilka olika tjänster som företagen kan bistå med. En relining konsult gör en behovsanalys, skriver underlag till offert och är med i upphandlingen av projektet. På detta sätt säkerställs att bästa pris hittas – till den service och kvalité som krävs.
  • Projektledning
    Konsulten är med under hela projektet och är därmed även den person som kunden kan vända sig till vid frågor. En projektledare som följer arbetet från start till mål.
  • Kontrakt och avtal
    Vid större projekt inom relining skrivs specifika kontrakt/avtal. För kunden är det viktigt att dessa avtal är skrivna på ett korrekt sätt men även att kunden förstår de olika avtalsvillkoren.
  • Besiktning
    Under arbetet med relining behöver besiktning ske löpande. Dessutom sker en slutbesiktning när arbetet är slutfört. Orsaken till att detta även behöver ske under arbetes gång beror på att mycket stora ingrepp behöver ske om en skada behöver åtgärdas efter att samtliga våtrum är återställda.

Hitta godkänd relining konsult i Landskrona

Vid behov av en relining konsult i Landskrona bör även offerter tas in från konsulter i närliggande städer. En sak att tänka på är att det finns en stor fördel om konsulten är godkänd enligt BriF. Detta kontrolleras enkelt via Brif.se vilket är Branschföreningen Relining i Fastigheters hemsida. Där finns samtliga medlemmar registrerade och kan filtreras fram utifrån Entreprenör, Leverantör eller Konsult/Besiktningsman.

Brif ställer krav på dess medlemmar gällande exempelvis arbetsmetod och material. På detta sätt skapar de en standard och som kund ska man kunna känna sig trygg i att anslutet företag följer denna standard.

En snabbguide till 3D-visualisering

3D-visualisering används bland annat för att planera stadsbilder och för att visualisera bostadsprojekt. Men vad är det egentligen och hur funkar det? I denna snabbguide kikar vi närmare på visualisering med 3D och förklarar hur det ligger till!

Utan att du kanske ens tänker på det finns denna typ av visualisering överallt runt omkring dig. 3D-visualisering är en teknik som används nämligen för att framställa stora actionfilmer, små reklamfilmer och mycket annat. Idag är tekniken så pass sofistikerad att det ibland kan vara svårt att veta vad som är filmar i verkligheten och vad som är renderat i 3D. När det kommer till design och arkitektur har 3D-visualisering en väldigt viktig plats. Tekniken gör det nämligen möjligt för kreativa personer att förmedla sina tankar och idéer på ett klart och tydligt sätt. Genom att visualisera dessa i 3D kan de experimentera med materialval samt presentera och konkretisera sina designer. Det gör att de kan prövas i den verkliga världen innan de ens byggs eller framställs.

Därför är 3D-visualisering viktig inom design och arkitektur

Nu när du förstår vilken viktig och speciell roll 3D-tekniken har inom arkitektur och design tänkte vi titta på fördelarna. Det finns en hel uppsjö av fördelar för designers och arkitekter att använda sig av denna teknik.

Till de främsta fördelarna hör att tekniken:

  • Sparar tid och pengar. 3D-rendering är ett kraftfullt verktyg som kan vara både tidsbesparande och driva försäljning. Det kan bidra till att hålla nere kostnaderna genom färre ändringar vilket sparar företag pengar. Samtidigt gör en visualisering i 3D det möjligt att driva försäljning då kunderna enklare kan förstå designkonceptet.
  • Ger designern eller arkitekten en ökad kontroll över projektet. Som arkitekt eller designer får du en större kontroll över ditt projekt när du visualiserar det i 3D. Du kan presentera projektet på precis det sätt som kunden önskar få se det.
  • Gör att projekt enklare kan godkännas. Innan ett projekt kan förverkligas behöver det godkännas av olika instanser. 3D-visualisering skapar ett slags snabbspår till ett sådant godkännande.

Av dessa anledningar är 3D-rendering ett ovärderligt verktyg för många designers och arkitekter.

Hitta rätt firma för Catering i Stockholm

Att beställa catering i Stockholm är populärt, både bland företag och privatpersoner. Utbudet av cateringfirmor är stort tack vare efterfrågan och det finns några bra tips för att hitta ”rätt” inför en beställning – bland annat att kolla upp både menyer och priser. Läs mer i texten nedan.

Kolla vilka firmor som erbjuder catering i Stockholm

Ett bra första steg för att hitta rätt när det är dags att beställa catering i Stockholm är såklart att kolla hur utbudet ser ut. Eftersom det finns mycket att välja bland kan det vara smart att se ut 4–5 av dessa som verkar intressanta, för att sedan granska och jämföra dom vidare.

Fundera över maten

Vilken typ av mat ska serveras på tillställningen? Catering är idag mer än bara bufféer och smörgåstårtor och det finns även här mycket att välja bland. Kolla runt bland dom olika firmornas menyer och fundera på vad som lämpar sig bäst för det aktuella tillfället. Varm eller kall mat, rätter eller plockmat?

Leverans eller upphämtning?

En annan sak att fundera på och kolla upp för att hitta rätt firma som erbjuder catering i är om man önskar att få maten levererad eller om man föredrar att hämta den själv. Många cateringfirmor erbjuder utkörning inom Stockholm och det kan såklart vara en bra lösning om man har mycket annat att stå i under dagen.

Be om offerter

Sist men inte minst ska man alltid se till att be om offerter från dom firmor som känns aktuella, eftersom priserna kan skilja sig både mycket och lite mellan olika aktörer. Här bör man dock också ha i åtanke att dom som tar ett högre pris möjligen gör det för att dom kan, tack vare hög kvalitet och stor efterfrågan. Dom kanske helt enkelt kan erbjuda något som andra inte kan, och kan därmed ta betalt utefter det. Samtidigt kan man även passa på att be om referenser eller själv kolla upp omdömen från tidigare kunder, för att bilda sig en bättre uppfattning. Summa summarum kan man alltså säga att det man bör jämföra innan man anlitar en firma för catering är:

  • Hur menyerna ser ut
  • Om det finns möjlighet till leverans (om det är önskvärt)
  • Vilka priser som gäller hos respektive firma

Mopeddelar och hur man hittar dem bäst

När man köpt en moped kan det finnas saker man behöver lägga till. Ibland gå delar sönder och då behöver man köpa nya, andra gånger vill man renovera mopeden så att den blir ännu bättre. Då kan man köpa mopeddelar för att förbättra sin moped. Det kan kännas svårt att hitta äldre mopeddelar eftersom mopeden ibland slutat tillverkas, men ofta finns ändå dessa delar tillgängliga om man letar.

Bra att tänka på innan man köper moped

För att undvika problem i framtiden finns det vissa saker som är bra att tänka på innan man köper moped. För att det ska vara enkelt att hitta mopeddelar och därmed underlätta lagning och reparation i framtiden kan man köpa en moped från ett större märke. Då är ofta utbudet av mopeddelar större. Andra saker som är bra att se över innan man köper en moped är mopedens skick, försäkring och motor.

Olika mopeddelar

Man kan köpa nästan vilken typ av mopeddel som helst. Detta är några vanliga delar man kan köpa till en moped:

  • Däck – däcken på en moped slits snabbt och kan därför behöva bytas. Detta är en av de absolut vanligaste mopeddelarna man byter, och därför är det ofta relativt lätt att hitta bra mopeddäck.
  • Packbox – En packbox köper man vanligen för att få mer utrymme på sin moped. Ofta köps dessa som ett tillbehör och monteras på mopeden.
  • Vindruta – För att få en behagligare körupplevelse kan man montera en vindruta på sin moped. Då slipper man att oönskat vatten från vind och regn stänker över kroppen då man kör.

Trovärdiga företag minskar risken för problem

Då man ska köpa mopeddelar är det viktigt att man vänder sig till ett seriöst företag. Ofta köper man begagnade delar och för att vara säker på att de fungerar bra är det viktigt att ett erfaret och seriöst företag har inspekterat delarna. Dessutom kan man då man använder ett trovärdigt företag få hjälp med frågor och funderingar inför monteringen. Man kan kolla upp kundrecensioner innan man väljer företag för att säkerställa att det verkar seriöst. Det kan vara bra att prioritera detta framför det billigaste priset, eftersom det ofta blir dyrare i längden när delarna inte fungerar.

Så jämförs elavtal

Alla elbolag vill framhäva sina fördelar och att kunderna ska välja just dem. Att som konsument förstå skillnaderna mellan de olika bolagen kan därmed upplevas svårt. En portal som hjälper privatpersoner att genomföra denna jämförelse är https://elavtaldirekt.se. Nedan presenteras hur sidan fungerar och vad man som kund bör tänka på.

Att välja utifrån:

  • Elförbrukning
    De olika svenska elbolagen på https://elavtaldirekt.se är primärt presenterade utifrån vilken elförbrukning som kunden har. Det är en av de viktigaste punkterna att titta på. Detta utifrån att en person som bor i en liten hyresrätt primärt behöver hålla nere den fasta kostnaden och kan ha en högre kostnad för förbrukning. Detta medan de som bor i en villa och har hög förbrukning istället primärt bör kolla på den rörliga kostnaden. Genom att välja Lägenhet, Radhus eller Villa presenteras snabbt de billigaste förslagen utifrån fast och rörlig avgift.
  • Bindningstid
    En annan punkt att jämföra är bindningstiden. Att ha rörligt elpris innebär den kortaste uppsägningstiden. De flesta elbolag har 1 – 3 månader vilket skapar stor flexibilitet. Hittas billigare alternativ är det enkelt att byta.
  • Fast eller rörligt elpris
    Utöver att jämföra aktuella spot-on priser har https://elavtaldirekt.se flera artiklar inom ämnet. Detta för att förklara och beskriva för kunderna hur de kan tänka kring sitt elavtal – men även förklarande kring begrepp m.m. Bland annat finns artikeln ”Fast eller Rörligt” som tar upp frågan om rörligt eller fast elpris. Med andra ord handlar artikeln om att välja ett elpris som antingen kan ändras månad för månad eller som är på exakt samma nivå under hela bindningstiden.
  • Fossilfri el
    Är det viktigt att välja fossilfri el? El som därmed produceras av vindkraft, vattenkraft och andra alternativa energikällor. Allt fler anser att miljöaspekten väger tungt och väljer därmed elbolag som lovar att 100 % av deras el kommer från dessa energikällor.

Jämför välkomsterbjudande på https://elavtaldirekt.se

Många elbolag har välkomsterbjudanden för att locka till sig nya kunder. Även detta kan vara värt att jämföra då det kan bli lönsamt att välja det bästa alternativet. Följande exempel är från sommaren 2021.

  • Få presentkort på 250 kr när ett nytt elavtal tecknas.
  • Få mat för 500 kr för nya kunder
  • Få första årets fasta kostnader gratis

Det är i detta fall viktigt att se på hela kostnaden och inte fokusera för mycket på välkomsterbjudandet.

Källa: https://elavtaldirekt.se

Outsourcad kundtjänst är ditt företags….

När ett företag tar ett beslut om att outsourca kundtjänst är det företagets…

  • ….extrapersonal
    Många företag har perioder med extra hög belastning. Ett klassiskt exempel kan tas från en leksaksbutik som har behov av extrapersonal från mitten av november fram till julafton. Med ett ”intrimmat” callcenter kan de snabbt ta över delar av supporten och frigöra personal till andra arbetsuppgifter.
  • …telefonsupport
    Företag som har en outsourcad kundtjänst lägger ofta ut telefonsupporten på detta företag. Det kan vara hela supporten likväl som enbart vissa specifika ärenden. Att exempelvis lägga ut prenumerationsärenden på outsourcad support är enkelt då kunskapen som personalen behöver ha är begränsad till just detta område.
  • ….växel
    Genom att definiera kundens behov och önskemål blir det lättare att sända vidare samtalet till rätt person. På detta sätt kan supporten se till att kunderna på snabbast möjliga sätt får exakt rätt support.
  • …säljare
    Support förknippas ofta med inkommande samtal och hjälp med specifika frågor. Men en support är även säljare. De tar hand om kunder som har frågor, hjälper kunderna att hitta rätt produkter och tillbehör osv. Därmed kan en duktig support ofta öka försäljningen genom att vara väl insatta i produktutbud, kundernas behov och passande tillbehör.
  • …språkkunskaper
    Vissa företag väljer outsourcad kundtjänst primärt för att nå ytterligare språkkunskaper. Det kan exempelvis vara en svensk E-handel som önskar att kunna erbjuda support på arabiska eller engelska. Ett speciellt nummer, eller chattkanal, öppnas till den support som nu köps in. Ett snabbt och enkelt sätt att nå kunder på andra språk.
  • …personal på obekväma tider
    Att ha bemanning dygnet runt är vanligtvis mycket dyrt. Men via outsourcad kundtjänst går det att få bemanning – till ett lågt pris. Detta utifrån att det inte förväntas komma in speciellt många ärenden under denna period.

Exempelvis kan ett företag betala en fast kostnad per månad och sedan en mindre kostnad per ärenden som kommer in. Därmed betalas en betydligt lägre summa än om företaget hade haft en egen kundtjänst som ska ta emot dessa ärenden.

Outsourcad kundtjänst är flexibilitet

Som visas ovan är outsourcing samma sak som en stor flexibilitet. Att som företag kunna ha öppet längre, nå fler kunder med kundtjänst, erbjuda fler språk eller mer kontakt. Men allt helt utifrån företagets egna behov och utan att betala för mer än vad som behövs.

Vad är kostnaden för reklampennor med tryck?

Reklampennor med tryck är en enkel, uppskattad och priseffektiv profilprodukt. Men vad kostar de? Det beror på ett par faktorer:

  • Material
    Återvunnet papper, plast eller metall? Som med alla profilprodukter så avgörs priset av vilket material som önskas. Delvis är detta en prisfråga men det är även viktigt att reklampennor med tryck speglar det företag som har sitt tryck på pennan. Ett exklusivt bilmärke kanske inte ska ha en papperspenna? Ett företag inom re-cycling bör definitivt ha en återvunnen penna osv.
  • Blyerts eller bläck
    De flesta reklampennor med tryck är bläckpennor. Det är enkelt att genomföra trycket på plast/metall utan att det nöts bort så lätt. Men det finns även blyertspennor med tryck. Nackdelen är här att trycket nöts ner snabbare.
  • Antal
    Det som framförallt avgör priset är hur många pennor som beställs. En stor återförsäljare av reklampennor med tryck visar ett prisexempel på sin webbplats. Beställs minst 500 pennor blir priset 15,05 kr styck. Beställs istället minst 10 000 pennor blir priset 9,55 kr. Det är en skillnad på över 50%.
  • 1-2-3 färgstryck?
    För att hålla nere priset kan 1-färgstryck väljas. Många gånger blir däremot snyggare med 2- eller 3-färgstryck. Det är i alla fall värt att jämföra de olika prisnivåerna. Även här kan exempel tas från den ovan nämnda återförsäljaren. 1-färgstryck kostar 15,05 kr styck vid minst 500 stycken. Vid 3-färgstryck blir priset istället 21,25 kr styck vid samma antal.
  • Leveranstid
    Önskas mycket snabb leveranstid kan det även tillkomma en extra kostnad. Det är däremot sällan en kostnad kopplad till produktionen av reklampennor med tryck utan exempelvis en snabbare logistik till kunden.

Reklampennor med tryck – Glöm inte miljöaspekten

Att se på priset är viktigt – men det är ännu viktigare att se på helheten. En aspekt som börjar bli allt viktigare för företag att ta hänsyn till är miljömedvetenheten. Allt fler återförsäljare av reklampennor har även tagit in miljömässigt bättre alternativ.

Exempelvis finns pennor som är tillverkade av bambu, trä och andra material som är återvinningsbara. Samtidigt är det inte bara produktionsmaterial som är avgörande utan även tillverkningsland och om pennan är refill. Det bästa är helt enkelt med en refillpenna som tillverkas med kort transportsträcka till återförsäljaren. Detta med ett tryck av miljövänliga färger.

Tecken på att det är dags att anlita en SEO-byrå

Att ha en hemsida innebär en hel del jobb – i alla fall om man vill ha en effektivt och välbesökt sådan. För att nå dit finns flera åtgärder man kan göra – och flera tecken på att det börjar bli dags. Genom att köpa in hjälp från en SEO-byrå får man professionell hjälp med jobbet och därmed kan man få en bra sida med rätt besökare.

Gammalt innehåll på sidan

En bra hemsida är en sida som uppdateras regelbundet och som erbjuder relevant information. För den som har en hemsida med gammalt innehåll, men som inte riktigt vet vad man ska fylla den med, kan en SEO-byrå bistå med bra hjälp.

Ett bra innehåll på en sida ska vara:

  • Relevant
  • Lagom långt
  • Användarvänligt

Det kan vara svårare än man tror att lyckas med innehållet på sin hemsida på egen hand, om man inte känner till dom oskrivna regler som avgör om en hemsida är bra eller inte. Att anlita hjälp är ofta en bra investering och kommer troligen att löna sig i slutändan!

Minskad trafik

Ett annat dåligt tecken som indikerar på att det är dags att göra något åt sidan är om trafiken, det vill säga besökarna, har minskat den senaste tiden. Då kan det vara läge för sökmotoroptimering, alltså SEO, för att sidan ska få fler och framför allt rätt besökare igen. Besökare som försvinner betyder ofta att dom letat sig till en konkurrent, vilket gör att man såklart kan förlora pengar.

Sökmotoroptimering är dock inget man gör vid ett enstaka tillfälle, utan det är något som måste pågå mer eller mindre hela tiden. Det är en långsiktig lösning, som bland annat kan ge en bättre placering i sökresultaten hos sökmotorerna – och det är ofta just där internetanvändarna börjar. För att lyckas med detta krävs också kunskaper och det är just sådana en SEO-byrå besitter.

Att anlita en SEO-byrå

Det finns alltså flera goda skäl att anlita en SEO-byrå – och flera tecken som tyder på att det är dag. Den som har en sida med gammalt/dåligt innehåll och den som förlorat besökare har uppenbarligen gjort något fel – och då kan det krävas professionell hjälp för att få rätsida på det hela.

Finns ingen SEO-byrå i närheten kan man alltid anlita en längre bort – eftersom det är ett digitalt arbete kan det lika väl göras på distans.

Mobilabonnemang för företag – vad man bör tänka på

Alla företag, stora och små, behöver ha ett mobilabonnemang för företag för att bolaget ska kunna gå runt, vara kontaktbara och hålla sig konkurrenskraftig på marknaden. I dagsläget finns det ett hav av olika företagsabonnemang att välja mellan och vilket som passar en skiljer sig åt beroende på vilket slags företag man är och vilka slags arbetsmetoder man har. Därför är det bra att jämföra olika abonnemang och erbjudanden och veta vad exakt man bör jämföra.

De viktigaste faktorerna att jämföra olika företagsabonnemang med är:

  • Pris
  • Surfmängd
  • Var man befinner sig

Priset för mobilabonnemang

Priset är en självklar del att jämföra och är oftast viktigt för företag eftersom de vill göra vinst. Speciellt viktigt kan det vara för nystartade företag som kämpar med ekonomin. Det finns en myt att ju billigare ett abonnemang för företag är desto sämre är det. Det stämmer inte eftersom de billiga abonnemangen försöker egentligen bara få fler kunder och hålla sig på marknaden. En seriös jämförelsehemsida tar inte med dåliga abonnemang så man inte behöver oroa sig för det.

Mängd surf över mobilen

Vilken mängd surf ens företag behöver varierar. Det är bra att tänka igenom hur mycket man egentligen behöver men det är enkelt att ändra sin surfmängd genom att köpa mer eller mindre. Det är också bra att ha i åtanke var ens företag befinner sig. Reser de anställda mycket utomlands? Finns det kontor i norra Sverige där täckningen är lite sämre? Om svaret är ja är det bra att jämföra täckningen mellan olika abonnemang och få ett bra erbjudande för utlandsresor.

Tänka också på detta för mobilabonnemang för företag

Något annat som företag bör fundera över är ifall man behöver en växel i sitt abonnemang. Det är rekommenderat att ha en växel för företag eftersom då kan man enkelt leda sina kunder till rätt användning med hjälp av en telefonsvarare som säger vilken siffra som är vilken avdelning. En växel kan även vara bra eftersom den kan informera kunden att företaget är stängt för dagen och informera dess öppettider. Dessutom kan en växel se till att ett inkommande samtal kommer till fler än en telefon vilket betyder att det alltid finns någon anställd som kan svara. Därför kan det vara bra att köpa ett mobilabonnemang för företag som har en växel.

Interim CIO – en roll på frammarsch

Interim CIO – en roll på frammarsch

En interim Chief Information Officer (CIO) är en tillfällig chef som hjälper företag att driva sin digitalisering framåt. Detta genom att utveckla affärssystem och hjälpa till med utvecklade tekniska lösningar. I digitaliseringens tid är detta oerhört viktigt för alla företag om de vill kunna vara konkurrenskraftiga på marknaden. 

Vilka uppgifter har en interim CIO?

Beroende på verksamheten kan en interim CIO ha olika ansvarsområden men det handlar framförallt om att säkerställa effektiva IT-system, analysera företaget och planera för framtiden och företagets tekniska utveckling. En interim CIO driver och planerar för framtiden hos företaget och fungerar som en länk mellan IT och verksamhetens utveckling.

Uppgifterna kan handla om att vända avdelningar som inte fungerar som de ska. Detta kan åtgärdas genom att byta ut strukturer och processer som inte är lönsamma för företag, det kan ibland vara väldigt små förändringar. Till exempel kan det handla om att ändra ärendehanteringen eller fakturahanteringen på företag. Det kan även handla om att införa korta möten för att förbättra kommuniceringen på företaget, en sådan förändring kan vara avgörande för företagets utveckling då det inför en möjlighet för företagets anställda att kommunicera sina idéer och tankar till andra medarbetare och chefer. 

En interim CIO måste vara skarp och ha egenskapen att kunna hantera situationer där något går fel. Exempelvis beror kundnöjdhet ofta på hur duktigt företaget är på att hantera när något går fel. Därför måste den tillfälliga chefen kunna upptäcka dessa brister och snabbt kunna åtgärda dem. Exempelvis genom att fokusera på att skapa snabba rutiner som företaget lätt kan följa. 

Fördelar med att anställa en interim CIO

Denna tillfälliga chef finns där endast för att sköta företagets effektivisering inom ett område som denne är expert på. Det finns många olika fördelar, vilka kan vara: 

  • Företaget behöver inte anställa någon på heltid för att utföra dessa arbetsuppgifter utan en interim CIO är en kortsiktig lösning som tillåter företagets anställda att sköta sina egna arbetsuppgifter. 
  • En interim CIO är helt dedikerad till sin uppgift. 
  • Den tillfälliga chefen är expert på det den gör och en erfaren ledare som ger inspiration och motivation till företagets anställda.