Så kan du teckna en billig bilförsäkring på rätt sätt

Är du på jakt efter en billig bilförsäkring att teckna? I sådana fall har du hamnat helt rätt – här berättar vi nämligen vad du behöver känna till för att kunna göra detta. När du sedan har fått lite kött på benen kan du klicka dig vidare och göra en riktigt bra affär!

Hur kan jag teckna en billig bilförsäkring som ändå är bra?

Visste du att det finns möjlighet att tjäna tusentals kronor genom att jämföra försäkringar och teckna en billig bilförsäkring? Priserna skiljer sig ganska mycket åt mellan olika försäkringsbolag. Därmed kan du göra en riktigt bra affär genom att välja något av de lite billigare alternativen.

Men hur gör du då för att hitta ett försäkringsbolag som låter dig försäkra din bil till en billig penning? Detta kan vara lättare sagt än gjort att göra – det finns ju trots allt en hel uppsjö av försäkringsbolag att välja mellan. Och vem har tid att lusläsa alla deras webbplatser och försäkringsvillkor i jakten på en försäkring som har ett rimligt pris? Oroa dig inte – det finns faktiskt de som har gjort jobbet åt dig så du behöver inte lägga ner en massa tid på detta!

Så gör du för att jämföra försäkringar och hitta en prisvärd sådan

För att på ett enkelt och effektivt sätt kunna jämföra försäkringar bör du använda dig av en jämförelsesajt. En sådan samlar in information från flera olika försäkringsbolag och sammanställer denna på ett lättbegripligt och överskådligt sätt. Med tillgång till deras information kan du sedan jämföra de olika alternativen och sålla bort de som är för dyra eller av andra anledningar inte passar dig.

Besök därför en sådan sajt och hitta sedan en bra och billig bilförsäkring på följande sätt:

  • Ta reda på hur mycket du kör – priset på din försäkring kommer bli högre ju fler mil du kör med din bil.
  • Fundera på om du behöver en trafikförsäkring, halvförsäkring eller helförsäkring – dessa ger olika gott skydd och har ett varierande pris.
  • Lusläs villkoren för att ta reda på hur hög självrisken är – ju lägre sjävrisk desto bättre men försäkringspremien ökar samtidigt.
  • Klicka dig vidare till försäkringsbolaget och teckna försäkringen. Luta dig sedan tillbaka och känn dig nöjd med att ha gjort en bra affär!

MALMÖ: Juridisk hjälp vid vårdnadstvist

Om vårdnadshavare inte kommer överens vid en vårdnadstvist bör första steget vara att gå på samarbetssamtal hos kommunen. Om parterna inte hittar en lösning är nästa steg att kontakta en jurist i Malmö för nå en lösning. Detta gäller vid juridisk hjälp.

Börja med kostnadsfri rådgivning

Flera juristbyråer i Malmö erbjuder gratis rådgivning i exempelvis 20 eller 30 minuter. Det är tillräckligt med tid för att juristen ska kunna förklara vad som är nästa steg inom tvisten mellan vårdnadshavarna. Det blir därmed även ett sätt för juristen att få en inblick i ärendet och avgöra om rätt kompetens finns för att ge den hjälp som behövs.

En del erbjuder enbart gratis rådgivning via telefon medan andra välkomnar vårdnadshavarna till byråns lokaler i Malmö för ett fysiskt möte.

Juridisk hjälp – utan domstolsförhandling

Juristerna ser alltid till barnets bästa vid en vårdnadstvist i Malmö och försöker primärt att hitta en lösning utan att frågan ska avgöras i en offentlig domstol. Detta kan ske i förhandling med parterna eller mellan de jurister som företräder dessa parter.

En fördel med att försöka lösa en vårdnadstvist på detta sätt är att juristerna tydligare kan ta hänsyn till vårdnadshavarnas önskemål. Det blir mer flexibelt och lösningarna måste inte enbart utgå från lagboken.

Vårdnadstvist i Malmö Tingsrätt

Hittas fortfarande ingen lösning är sista steget att tvisten får lösas i Malmö tingsrätt. Då kommer advokater och domare enbart utgå från den lagliga rätten och föra förhandlingar utifrån det. Vårdnadshavarna brukar i detta fall ha juridiska ombud som hjälper och stöttar i processen.

När går det att få ensam vårdnad?

En vårdnadstvist innebär att ena parten ansöker om ensam vårdnad. Detta istället för gemensam vårdnad, vilket är det som generellt rekommenderas vid separation. Ensam vårdnad går att få om:

  • Den andra vårdnadshavaren anses inte vara lämplig att ta hand om barnet.
  • Den andra vårdnadshavaren avsäger sig rätten till gemensam vårdnad.

I det fall som bägge parter är överens om att ena parten ska ha ensam vårdnad kan en juristbyrå hjälpa till med det administrativa. Detta genom att skriva ett passande avtal som sedan skickas in till socialnämnden. När de har godkänt denna ansökan kommer enbart ena parten ha ensam vårdnad.
Även om vårdnadshavarna är överens och inte har några problem att umgås bör detta avtal skrivas under och skickas in. Det underlättar för alla parter och minimerar risken för att tvister ska uppstå senare i livet.

Hitta och använd gratis bilder online

På nätet finns miljontals bilder av alla dess slag – vissa som är skyddade av upphovsrättslagen och andra som går användas fritt. Dom senare finns bland annat att hitta i stora bildbanker där det går att spara ner gratis bilder online. Läs mer om att hitta och använda dessa här.

Stort utbud av gratis bilder online

Att hitta bilder på nätet är inte svårt – dom flesta har säkerligen använt en sökmotor för att hitta bilder ett par gånger. Däremot är det inte alla bilder som får användas hur som helst, eftersom dom kan vara skyddade av upphovsrättslagen.

Det finns dock även ett stort utbud av gratis bilder online och dessa hittas enklast genom olika bildbanker. Det finns många sådana sidor och flera av dom är dessutom nischade. På vissa går det till exempel att hitta mestadels landskapsbilder medan andra erbjuder bilder på mat.

För att hitta en bildbank med kostnadsfria bilder är det enklast att även här använda sig av en sökmotor. Genom att söka på till exempel ”gratis bilder online”, ”bildbank med kostnadsfria bilder” eller liknande går det sedan att scrolla sig igenom resultaten, för att hitta något som passar.

Att använda gratis bilder

Genom att hitta och spara ner bilder, till exempel från en bildbank, är det oftast fritt att använda dom hur som helst – både privat och kommersiellt. Fotografen som tagit bilden/bilderna har då frånsagt sig sina rättigheter som upphovsrättslagen reglerar. I dessa fall får bilderna licensen CC0, eller Creative Commons Zero, vilket innebär att bilderna får användas helt fritt.

Det finns även en rad andra licenser för bilder, bland annat:

  • CC BY – Upphovspersonen tillåter att bilden modifieras/redigeras och används i både privata och kommersiella sammanhang. Däremot ska den som använder bilden ange vem upphovspersonen är i samband med användningen.
  • CC BY NC – Bilden får ändras / redigeras men inte användas i kommersiella sammanhang. Upphovspersonen ska anges vid användning av bilden.
  • CC BY ND – Bilden får användas privat och kommersiellt men får inte bearbetas på något sätt. Upphovspersonen ska anges.

Den som letar efter gratis bilder online att använda på olika sätt bör alltså ha koll på dessa licenser. Hos bildbankerna som erbjuder gratis bilder framgår ofta att bilderna är just gratis men det kan definitivt vara värt en dubbelkoll bara för att vara på den säkra sidan.

Ta reda på guldpris i Malmö

Vad är aktuellt guldpris i Malmö? Det är relativt enkelt att ta reda på, eftersom många uppköpare har hemsidor och sköter en stor del av verksamheten via nätet. En del av dessa har även fysiska butiker / lokaler i Malmö men det finns även fler vägar att gå – till exempel att besöka en lokal smyckesbutik eller smed.

Ta reda på guldpris i Malmö

Att ta reda på guldpris är som sagt inte särskilt svårt – många uppköpare finns på nätet och där går det även att se aktuella priser. En del av dessa har fysiska butiker / lokaler i Malmö så det går även att göra ett personligt besök – vilket kan vara en fördel för att få ett mer exakt pris så snabbt som möjligt.

Guldpris anges nämligen i gram och det kan vara svårt att väga guld på egen hand. Det går förstås att göra en uppskattning men för den som vill veta säkert är det bättre att ta hjälp av någon som verkligen kan sin sak.

Finns inte möjlighet att göra ett fysiskt besök går det även att skicka in guldet till någon av dom aktörer som är verksamma på nätet. Det tar lite längre tid men kan vara värt att göra för den som funderar på att sälja eller helt enkelt bara är nyfiken.

Genom dessa aktörer går det även att sälja och det brukar då ske ungefär på följande sätt:

  • Beställ ett brev / paket på aktörens hemsida
  • Lägg i det som ska säljas och lämna in hos närmaste postombud
  • En värdering görs och säljaren meddelas
  • Om säljaren godkänner priset betalas pengar ut till dennes konto
  • Om säljaren inte godkänner skickas brevet / paketet och dess innehåll tillbaka

Ett annat alternativ för att ta reda på guldpris är att besöka en lokal smyckesbutik, smed eller liknande som utför värderingar. På så vis går det att få svar på plats och eventuellt även genomföra en försäljning direkt.

Jämför inför en försäljning

Den som vill ta reda på guldpris inför en försäljning gör klokt i att jämföra vad olika uppköpare i Malmö erbjuder sig att betala. Välj alltså inte första bästa utan kolla gärna runt lite först för att se om det skiljer sig. Ett bra tips är att välja en aktör som erbjuder prisgaranti.

Varför du behöver en virtuell assistent

Med hjälp av en virtuell assistent kan man få hjälp med bland annat sociala medier och administration. Denna tjänst ulla-bella.se är för dig som behöver lägga tid på andra saker, en assistent som snabbt kan hjälpa till att avlasta planering och administration så som kvittoredovisning, event, mailutskick eller medieinnehåll. Assistenten arbetar ofta på distans från olika delar av landet och kan se till att göra företagets vardag så smidig som möjlig.

Vad en virtuell assistent gör

Beroende på vad kunden är i behov av kan de olika tjänsterna arrangeras enligt. En virtuell assistent kan hjälpa till med administrativa detaljer så som kundservice och mailutskick. Marknadsrelaterade arbetsuppgifter kopplat till sociala medier, så som genomförande av kampanjer, kontinuerlig uppdatering, kontakt med kunder genom sociala medier och se till att arbetet flyter på.

Assistenten ser till att hålla kontinuerlig kontakt med kunden genom fortlöpande avstämningar för att säkerställa att allt flyter på enligt kundens tycke samt för att uppdatera arbetet med möjligt nya arbetsuppgifter.

Fördelar med en virtuell assistent

En virtuell assistent arbetar för det mesta på distans och man kan bestämma hur många timmar per månad som assistenten ska arbeta, vilket också ger ett bestämt pris. På så sätt blir det väldigt flexibelt och kostnadseffektivt då man kan definiera pris på förhand.

Det finns många branscher som skulle kunna dra fördel av att anställa en virtuell assistent, även om branscherna är olika finns det oftast liknande behov. Ibland kan behovet av en assistent finnas men inte möjlighet till fast anställning, då kan man enkelt anställa en virtuell assistent som arbetar endast timmar för företaget. Om det finns mer jobb än anställda eller om det är många sjuka samtidigt kan en virtuell assistent hoppa in och erbjuda sin hjälp och kunskap.

Effektivisera din tid

Med en assistent som jobbar på distans kan man effektivisera din arbetsplats och hinna med arbete som behövs prioriteras. En virtuell assistent kan vara en extra resurs när behovet finns och betalas endast per timme. Vad en VA kan hjälpa till med:

  • Hjälper till med texthantering, blogginlägg, sociala medier, mejl, sammanställa rapporter, underhåll av hemsidor med mera
  • Utföra arbetsuppgifter enligt behov och efter överenskommelse
  • Hjälpa till med planering och utförande av event

Hyra studio i Stockholm – vad erbjuds?

Digitala event, föreläsningar, utbildningar och annat har blivit vanligt och för att genomföra en sådan kan behovet finnas att hyra studio i Stockholm. På så vis finns tillgång till all nödvändig utrustning och dessutom kan tillställningen sändas från en miljö som är mer passande än till exempel det egna kontoret. Nedan följer några exempel på vad som kan erbjudas för den som vill eller behöver hyra studio.

Vad finns att tillgå?

Det finns flera anledningar till att till exempel företagare behöver hyra studio i Stockholm – till exempel för att livestända ett event, en föreläsning eller en utbildning. En studio kan även användas för att spela in material som ska delas vid ett senare tillfälle och en av dom stora fördelarna med att hyra studio är den professionella miljön som finns att tillgå.

Ett av dom företag som hyr ut studios skriver på sin hemsida att den som hyr ges tillgång till en studio med en stor skärm och ett högt studiobord. Golvet är blankt och studion är givetvis ljussatt efter konstens alla regler. Kort och gott erbjuds en proffsig miljö som dessutom ger videos och sändningar hög kvalitet.

Den som vill hyra studio i Stockholm, till exempel för ett digitalt event, får även tillgång till ett speciellt ”studioteam” bestående av följande:

  • Projektledare – den som håller i trådarna under hela projektets gång
  • Creative Director – den som producerar innehåll och format inför sändningen / inspelningen
  • Art Director – den som ansvarar för allt grafiskt inför och under eventet
  • Studioproducent – den som ansvarar för att sändningen levereras
  • Studiotekniker – arbetar med ljus, ljud, bild, streaming och annan teknik som gör det hela möjligt

Detta är som sagt ett exempel från ett av dom företag i Stockholm som sysslar med uthyrning av studios. Exakt vad som finns att tillgå och vad som erbjuds kan såklart skilja sig mellan olika aktörer – men det skulle kunna se ut på det här viset.

Hyra studio i Stockholm – av vem?

Att hyra studio i Stockholm är inte särskilt svårt. I det ovan nämnda exemplet kring vad som finns att tillgå är informationen hämtad från en eventbyrå. Just denna byrå fokuserar främst på digitala lösningar och har därför valt att satsa på en proffsig studio. För att hitta eventbyråer och andra uthyrare är det enklast att göra en sökning på nätet för att se hur utbudet ser ut.

Så kan ett stambyte gå till – exempel från Stockholm

Hur går ett stambyte till, hur lång tid tar det och vem kan genomföra det? Nedan följer information om denna stora renovering, där exemplen kring processen är tagna från ett företag vars fokus rör stambyte i Stockholm. Ett stambyte sker dock ungefär på samma sätt oavsett utförare och plats, vilket kan vara bra att känna till för den som planerar att få stammarna bytta.

Så går det till

Ett stambyte sker i flera steg och är ett väldigt stort arbete. Enkelt förklarat så byts alla stammar i en fastighet ut – det vill säga rör och ledningar. Detta är nödvändigt för att inte riskera fukt, – och vattenskador till följd av att gamla rör börjar ha gjort sitt och en riktlinje är att ett byte behöver genomföras med ungefär 30–40 års mellanrum.

Arbetet sker som sagt i flera steg, som kan delas in enligt följande:

  • Inspektion och behovsanalys – För att veta om ett stambyte är nödvändigt eller inte inspekteras stammarna för att avgöra dess skick, och gör utifrån det en behovsanalys.
  • Projektering – Arbetet planeras – hur ska det genomföras, hur mycket kommer det kosta, hur lång tid väntas det ta och så vidare.
  • Genomförandet – Det fysiska arbetet med att riva ut dom gamla stammarna, sätta in nya samt återställa ytskikt som brutits upp i samband med bytet.

Tidsåtgång

Ett stambyte tar dessvärre väldigt lång tid och kan innebära påfrestningar för dom som är boende i fastigheten. Sammanlagt går det att räkna med att det tar 1–2 år – från att planeringen startar tills att allt är klart. Planeringen påverkar dock inte rent fysiskt men det krävs mycket tid innan det går att sätta i gång med det praktiska arbetet.

Enligt exemplet från företaget i Stockholm går det att sedan räkna med ungefär 6 veckor i varje lägenhet. Ju större fastigheten är, desto längre tid tar det av naturliga skäl.

Företag för stambyte i Stockholm

Byte av stammar är alltså inget som fastighetsägaren genomför själv – det är viktigt att arbetet görs av yrkeskunniga fackmän och i Stockholm finns flera företag som ägnar sig åt stambyten.

För att hitta rätt bland utbudet går det exempelvis att kolla närmare på olika priser, referenser, tillgänglighet och erfarenhet.

 

Appbaserad tidrapportering och fakturering

Det finns många bortförklaringar som bakåtsträvare använder när förändringar kommer på tal. Men alla förändringar är absolut inte av ondo – var skulle ditt företag befinna sig om ni inte vågade tänka nytt ibland? Flowi är ett system för tidrapportering och fakturering som är appbaserat och underlättar dessa delar i företagets verksamhet. Därför är det nu hög tid att se till fördelarna med detta system och att överväga att implementera det i företaget!

Fördelarna med att använda ett appbaserat system som Flowi

Det är lätt hänt att man hör följande invändningar mot appbaserade system:

  • “Det är för besvärligt att använda.”
  • “Jag vill behöva inte detaljstyra mitt team.”
  • “Vi gör saker och ting som vi alltid har gjort.”

Men det finns faktiskt flera fördelar med att använda ett appbaserat system för tidrapportering och fakturering. Flowi är ett sådant system och fördelarna med att använda detta inkluderar bland annat att:

  • Du kan enklare hålla kugghjulen igång. Händer det ofta att dina anställda inte riktigt vet vad de ska göra härnäst? Eller tar de det kanske alltför lugnt trots en annalkande deadline som närmar sig? Det är inte säkert att dina medarbetare gör detta medvetet – de kanske bara inte vet att det är bråttom. Eller så känner de inte till hur mycket tid de faktiskt spenderar på uppgifter som inte är viktiga för verksamheten. Genom att införa ett system för tidrapportering kan du synliggöra hur mycket (eller lite) tid de faktiskt lägger på uppgifter som är fakturerbara.
  • Förbättra fakturorna med korrekt tidrapportering. Ytterligare ett skäl att implementera Flowi i verksamheten är att det möjliggör korrekt tidrapportering. Detta leder i sin tur till att ni kan skapa mer tillförlitliga fakturor med korrekt rapportering kring projektens tidsåtgång. I systemet rapporterar alla timmar som plöjs ner i ett projekt och timmarna synliggörs på ett helt nytt sätt.
  • Fakturera kunderna för EXAKT det arbete som har utförts. För att spinna vidare på den fördel som vi just har nämnt kan vi utveckla resonemanget lite grann. Genom att använda tidrapportering kan ni nämligen säkerställa att kunderna faktureras för exakt den tid som har gått åt till deras projekt. Dessutom slipper ni själva hålla koll på tidsåtgången på ett manuellt sätt!

Stambyte för bostadsrättsföreningar i Stockholm – Fakta

De bostadsrättsföreningar i Stockholm som byggdes på 70- eller 80-talet kommer till stor sannolikhet behöva genomföra stambyte under 2020-talet. Detta utifrån den genomsnittliga livslängden på fastighetsstammar. En renovering som är mycket omfattande och även kan påverka föreningens ekonomi en hel del.

När behöver stambytet ske?

En av de vanligaste frågorna kring stambyte är hur ofta det behöver ske. Det finns däremot inget enkelt svar på frågan.

Efter mellan 30 och 50 år behöver byte av stammar utföras. Hur länge som nuvarande stammar håller beror framförallt på material och hur mycket de utsätts för slitage. En fastighet som återkommande har mindre, eller större, vattenskador bör definitivt se över stammarna och granska deras kvalité. Det bästa är däremot att bytet sker planerat innan allt för stora skador har uppstått. Enklaste sättet att ha kontroll på när stambyte behöver ske är att genomföra regelbundna videogranskningar av stammarna. Det finns flera företag i Stockholm som har denna tjänst och kostnaden är inte speciellt stor.

Stambyte brukar beräknas till ca 200 000 – 300 000 kr per lägenhet och de allra flesta föreningar behöver därmed låna pengar för att finansiera renoveringen – vilket därmed påverkar månadskostnaden för lägenhetsinnehavarna.

Välja entreprenör i Stockholm för stambyte

Det finns flera entreprenörer i Stockholm som kan anlitas för stambyte. Vilken ska väljas? Vad är viktigt att tänka på?

Få projektledning av en konsult

Eftersom stambyte är ett mycket stort, och komplicerat, arbete väljer många bostadsrättsföreningar att anlita en konsult som leder hela projektet. Det är en person (ett företag) som är väl insatt i branschen gällande både kostnadsnivåer, kontakter och projektledning. De kan därmed hjälpa föreningen med bland annat följande tjänster:

  • Situationsanalys – Avgör behovet av renovering och hur detta bör genomföras
  • Offertunderlag – Tydligt underlag som kan användas i kontakt med entreprenörer
  • Projektledning – Har all kontakt med föreningen och styrelsen
  • Besiktning och kontroll – Både under och efter utfört arbete

Välja entreprenör på egen hand

Flera bostadsrättsföreningar i Stockholm har utfört stambyte utan att de tagit hjälp av en extern projektledare. I dessa tillfällen har ofta föreningarna haft kontakt med andra föreningar som precis gjort stambyte och fått hjälp via dem att välja en passande och duktig entreprenör. 
Det är däremot mycket ovanligt att föreningar, helt på egen hand, driver detta projekt och därmed anlitar allt från snickare och VVS-personal till elektriker. Arbetet utförs nästan uteslutande som totalentreprenad.

Arbeta som stafettläkare i Norge

Har du funderat på att röra dig över den västra riksgränsen i jakten på en ny tillvaro och en karriär inom sjukvården? Då är du inte ensam – under de senaste åren har det skett en stor tillströmning av svensk sjukvårdspersonal västerut. Många läkare väljer att ta steget över gränsen för att bo och arbete i Norge. Men vad är det då som lockar med att arbeta som stafettläkare i Norge? Läs vidare så ska vi berätta!

Det finns förstås en rad olika anledningar till att det norska livet lockar många svenskar. En av de starkast bidragande orsakerna är livskvaliteten. Som svensk får man ofta en väldigt god livskvalitet på den norska sidan av gränsen.

Norrmännen värderar en god balans mellan arbete och fritid mycket högt. Så du kan få en tillvaro där du arbetar rimliga arbetstider, kanske till och med mindre än 40 timmar i veckan. Det ger dig mer tid tillsammans med din familj och mer fritid att spendera på dina intressen. Dessutom tar staten ett stort ansvar när det kommer till allt från sjukvård och barnomsorg till utbildning och äldreomsorg.

Därför väljer allt fler svenskar att flytta utomlands för att bli stafettläkare i Norge. Huruvida detta är ett karriärsval som passar dig eller ej kan dock endast du själv avgöra. Nedan delar vi dock med oss av den information som kan krävas för att du ska kunna fatta rätt beslut för dig.

Är arbetet som stafettläkare i Norge något för dig?

Så hur ska du då kunna veta om detta är rätt väg i livet för dig? Arbetet som stafettläkare i Norge är trots allt på förhand något okänt och kanske rentav otäckt.

Agila kan som dina nästa arbetsgivare erbjuda dig:

  • Kompetensutveckling och kontinuerlig fortbildning
  • Personlig kontaktperson hos Agila
  • Erbjudande om särskilt pensionssparande och förmånlig sjukförsäkring
  • Tillgång till jour hos Agila om det uppkommer frågor
  • Tillgång till dina sidor där du bland annat kan tidsrapportera och göra dig tillgänglig för nya uppdrag

Som stafettläkare i Norge kan du många gånger skapa en bättre balans mellan arbete och fritid och få en väldigt givande tillvaro!