Företag har ofta mer komplexa behov, gällande mobiltelefoni, än vad privatpersoner har. Bland annat kan det finnas krav på mobila växlar, samlingsfaktura och paketlösningar. Gör gärna så att du jämför på sidan Företagsabonnemang exempelvis utifrån följande:
Priset väger tungt – Viktigast för enmansföretag
De allra flesta företag i Sverige är enmansföretag eller har enbart 2 – 3 anställda. För dessa företag är det ofta enkelt att jämföra olika abonnemang och de olika fördelar som operatörerna erbjuder. Utöver att god täckning ska finnas så väger prisnivån tungt. Detta utifrån att företaget sällan behöver ha så många olika funktioner. För enmansföretagen kan det alltså vara en fördel att titta på lågprisalternativ.
Supportens tillgänglighet – Viktigt för företag
Flera operatörer ger enbart support via chat eller mail. Andra erbjuder även telefonsupport. Vissa har inte öppet på helger medan andra har support dygnet runt. Detta är alltså en punkt som skiljer sig stort mellan de olika operatörerna och något som personer som jämföra företagsabonnemang bör kontrollera.
Många företagare passar på att ringa under längre bilresor. Det blir ett sätt att effektivisera resan men om mobiloperatören inte har telefonsupport blir det ytterst svårt att lösa dessa ärenden under resan.
Jämför företagsabonnemang utifrån växelmöjlighet
Med mobil växel kan företaget alltid bli nådd – även när en person är upptagen. Det fungerar på följande sätt:
- Kunden ringer en av de anställda
- Den anställde är upptagen och kan inte svara
- Inom ett visst antal signaler kopplas det över till nästa person
- Om den personen inte svarar kopplas det vidare osv.
Med mobil växel kan även anställda välja att ange sig vara ”ej tillgänglig” vilket innebär att andra anställda direkt får samtalen kopplade till sig.
Mobila växellösningar kan även ha en rad andra funktioner och passar framförallt för företag med många anställda eller där behovet att snabbt bli nådd är extra stor.
Användarvänlighet utifrån administration
Jämför företagsabonnemang även utifrån hur lätta de är att administrera. Exempelvis:
- Allt på samma faktura
Kommer en faktura per anställd är det lätt att hantera om det är två anställda – men inte om det är tio. Då är det bättre med samlingsfaktura.
- Enkel överblick på surf
Ett vanligt misstag är att betalning sker för mer surf än vad som egentligen används. En del operatörer har kontroll på detta och meddelar om surfmängden borde minskas/höjas för något av abonnemangen.
Slutsats: Jämför företagsabonnemang utifrån fler punkter än enbart pris.