Ta reda på guldpris i Malmö

Vad är aktuellt guldpris i Malmö? Det är relativt enkelt att ta reda på, eftersom många uppköpare har hemsidor och sköter en stor del av verksamheten via nätet. En del av dessa har även fysiska butiker / lokaler i Malmö men det finns även fler vägar att gå – till exempel att besöka en lokal smyckesbutik eller smed.

Ta reda på guldpris i Malmö

Att ta reda på guldpris är som sagt inte särskilt svårt – många uppköpare finns på nätet och där går det även att se aktuella priser. En del av dessa har fysiska butiker / lokaler i Malmö så det går även att göra ett personligt besök – vilket kan vara en fördel för att få ett mer exakt pris så snabbt som möjligt.

Guldpris anges nämligen i gram och det kan vara svårt att väga guld på egen hand. Det går förstås att göra en uppskattning men för den som vill veta säkert är det bättre att ta hjälp av någon som verkligen kan sin sak.

Finns inte möjlighet att göra ett fysiskt besök går det även att skicka in guldet till någon av dom aktörer som är verksamma på nätet. Det tar lite längre tid men kan vara värt att göra för den som funderar på att sälja eller helt enkelt bara är nyfiken.

Genom dessa aktörer går det även att sälja och det brukar då ske ungefär på följande sätt:

  • Beställ ett brev / paket på aktörens hemsida
  • Lägg i det som ska säljas och lämna in hos närmaste postombud
  • En värdering görs och säljaren meddelas
  • Om säljaren godkänner priset betalas pengar ut till dennes konto
  • Om säljaren inte godkänner skickas brevet / paketet och dess innehåll tillbaka

Ett annat alternativ för att ta reda på guldpris är att besöka en lokal smyckesbutik, smed eller liknande som utför värderingar. På så vis går det att få svar på plats och eventuellt även genomföra en försäljning direkt.

Jämför inför en försäljning

Den som vill ta reda på guldpris inför en försäljning gör klokt i att jämföra vad olika uppköpare i Malmö erbjuder sig att betala. Välj alltså inte första bästa utan kolla gärna runt lite först för att se om det skiljer sig. Ett bra tips är att välja en aktör som erbjuder prisgaranti.

Varför du behöver en virtuell assistent

Med hjälp av en virtuell assistent kan man få hjälp med bland annat sociala medier och administration. Denna tjänst ulla-bella.se är för dig som behöver lägga tid på andra saker, en assistent som snabbt kan hjälpa till att avlasta planering och administration så som kvittoredovisning, event, mailutskick eller medieinnehåll. Assistenten arbetar ofta på distans från olika delar av landet och kan se till att göra företagets vardag så smidig som möjlig.

Vad en virtuell assistent gör

Beroende på vad kunden är i behov av kan de olika tjänsterna arrangeras enligt. En virtuell assistent kan hjälpa till med administrativa detaljer så som kundservice och mailutskick. Marknadsrelaterade arbetsuppgifter kopplat till sociala medier, så som genomförande av kampanjer, kontinuerlig uppdatering, kontakt med kunder genom sociala medier och se till att arbetet flyter på.

Assistenten ser till att hålla kontinuerlig kontakt med kunden genom fortlöpande avstämningar för att säkerställa att allt flyter på enligt kundens tycke samt för att uppdatera arbetet med möjligt nya arbetsuppgifter.

Fördelar med en virtuell assistent

En virtuell assistent arbetar för det mesta på distans och man kan bestämma hur många timmar per månad som assistenten ska arbeta, vilket också ger ett bestämt pris. På så sätt blir det väldigt flexibelt och kostnadseffektivt då man kan definiera pris på förhand.

Det finns många branscher som skulle kunna dra fördel av att anställa en virtuell assistent, även om branscherna är olika finns det oftast liknande behov. Ibland kan behovet av en assistent finnas men inte möjlighet till fast anställning, då kan man enkelt anställa en virtuell assistent som arbetar endast timmar för företaget. Om det finns mer jobb än anställda eller om det är många sjuka samtidigt kan en virtuell assistent hoppa in och erbjuda sin hjälp och kunskap.

Effektivisera din tid

Med en assistent som jobbar på distans kan man effektivisera din arbetsplats och hinna med arbete som behövs prioriteras. En virtuell assistent kan vara en extra resurs när behovet finns och betalas endast per timme. Vad en VA kan hjälpa till med:

  • Hjälper till med texthantering, blogginlägg, sociala medier, mejl, sammanställa rapporter, underhåll av hemsidor med mera
  • Utföra arbetsuppgifter enligt behov och efter överenskommelse
  • Hjälpa till med planering och utförande av event

Hyra studio i Stockholm – vad erbjuds?

Digitala event, föreläsningar, utbildningar och annat har blivit vanligt och för att genomföra en sådan kan behovet finnas att hyra studio i Stockholm. På så vis finns tillgång till all nödvändig utrustning och dessutom kan tillställningen sändas från en miljö som är mer passande än till exempel det egna kontoret. Nedan följer några exempel på vad som kan erbjudas för den som vill eller behöver hyra studio.

Vad finns att tillgå?

Det finns flera anledningar till att till exempel företagare behöver hyra studio i Stockholm – till exempel för att livestända ett event, en föreläsning eller en utbildning. En studio kan även användas för att spela in material som ska delas vid ett senare tillfälle och en av dom stora fördelarna med att hyra studio är den professionella miljön som finns att tillgå.

Ett av dom företag som hyr ut studios skriver på sin hemsida att den som hyr ges tillgång till en studio med en stor skärm och ett högt studiobord. Golvet är blankt och studion är givetvis ljussatt efter konstens alla regler. Kort och gott erbjuds en proffsig miljö som dessutom ger videos och sändningar hög kvalitet.

Den som vill hyra studio i Stockholm, till exempel för ett digitalt event, får även tillgång till ett speciellt ”studioteam” bestående av följande:

  • Projektledare – den som håller i trådarna under hela projektets gång
  • Creative Director – den som producerar innehåll och format inför sändningen / inspelningen
  • Art Director – den som ansvarar för allt grafiskt inför och under eventet
  • Studioproducent – den som ansvarar för att sändningen levereras
  • Studiotekniker – arbetar med ljus, ljud, bild, streaming och annan teknik som gör det hela möjligt

Detta är som sagt ett exempel från ett av dom företag i Stockholm som sysslar med uthyrning av studios. Exakt vad som finns att tillgå och vad som erbjuds kan såklart skilja sig mellan olika aktörer – men det skulle kunna se ut på det här viset.

Hyra studio i Stockholm – av vem?

Att hyra studio i Stockholm är inte särskilt svårt. I det ovan nämnda exemplet kring vad som finns att tillgå är informationen hämtad från en eventbyrå. Just denna byrå fokuserar främst på digitala lösningar och har därför valt att satsa på en proffsig studio. För att hitta eventbyråer och andra uthyrare är det enklast att göra en sökning på nätet för att se hur utbudet ser ut.

Så kan ett stambyte gå till – exempel från Stockholm

Hur går ett stambyte till, hur lång tid tar det och vem kan genomföra det? Nedan följer information om denna stora renovering, där exemplen kring processen är tagna från ett företag vars fokus rör stambyte i Stockholm. Ett stambyte sker dock ungefär på samma sätt oavsett utförare och plats, vilket kan vara bra att känna till för den som planerar att få stammarna bytta.

Så går det till

Ett stambyte sker i flera steg och är ett väldigt stort arbete. Enkelt förklarat så byts alla stammar i en fastighet ut – det vill säga rör och ledningar. Detta är nödvändigt för att inte riskera fukt, – och vattenskador till följd av att gamla rör börjar ha gjort sitt och en riktlinje är att ett byte behöver genomföras med ungefär 30–40 års mellanrum.

Arbetet sker som sagt i flera steg, som kan delas in enligt följande:

  • Inspektion och behovsanalys – För att veta om ett stambyte är nödvändigt eller inte inspekteras stammarna för att avgöra dess skick, och gör utifrån det en behovsanalys.
  • Projektering – Arbetet planeras – hur ska det genomföras, hur mycket kommer det kosta, hur lång tid väntas det ta och så vidare.
  • Genomförandet – Det fysiska arbetet med att riva ut dom gamla stammarna, sätta in nya samt återställa ytskikt som brutits upp i samband med bytet.

Tidsåtgång

Ett stambyte tar dessvärre väldigt lång tid och kan innebära påfrestningar för dom som är boende i fastigheten. Sammanlagt går det att räkna med att det tar 1–2 år – från att planeringen startar tills att allt är klart. Planeringen påverkar dock inte rent fysiskt men det krävs mycket tid innan det går att sätta i gång med det praktiska arbetet.

Enligt exemplet från företaget i Stockholm går det att sedan räkna med ungefär 6 veckor i varje lägenhet. Ju större fastigheten är, desto längre tid tar det av naturliga skäl.

Företag för stambyte i Stockholm

Byte av stammar är alltså inget som fastighetsägaren genomför själv – det är viktigt att arbetet görs av yrkeskunniga fackmän och i Stockholm finns flera företag som ägnar sig åt stambyten.

För att hitta rätt bland utbudet går det exempelvis att kolla närmare på olika priser, referenser, tillgänglighet och erfarenhet.

 

Appbaserad tidrapportering och fakturering

Det finns många bortförklaringar som bakåtsträvare använder när förändringar kommer på tal. Men alla förändringar är absolut inte av ondo – var skulle ditt företag befinna sig om ni inte vågade tänka nytt ibland? Flowi är ett system för tidrapportering och fakturering som är appbaserat och underlättar dessa delar i företagets verksamhet. Därför är det nu hög tid att se till fördelarna med detta system och att överväga att implementera det i företaget!

Fördelarna med att använda ett appbaserat system som Flowi

Det är lätt hänt att man hör följande invändningar mot appbaserade system:

  • “Det är för besvärligt att använda.”
  • “Jag vill behöva inte detaljstyra mitt team.”
  • “Vi gör saker och ting som vi alltid har gjort.”

Men det finns faktiskt flera fördelar med att använda ett appbaserat system för tidrapportering och fakturering. Flowi är ett sådant system och fördelarna med att använda detta inkluderar bland annat att:

  • Du kan enklare hålla kugghjulen igång. Händer det ofta att dina anställda inte riktigt vet vad de ska göra härnäst? Eller tar de det kanske alltför lugnt trots en annalkande deadline som närmar sig? Det är inte säkert att dina medarbetare gör detta medvetet – de kanske bara inte vet att det är bråttom. Eller så känner de inte till hur mycket tid de faktiskt spenderar på uppgifter som inte är viktiga för verksamheten. Genom att införa ett system för tidrapportering kan du synliggöra hur mycket (eller lite) tid de faktiskt lägger på uppgifter som är fakturerbara.
  • Förbättra fakturorna med korrekt tidrapportering. Ytterligare ett skäl att implementera Flowi i verksamheten är att det möjliggör korrekt tidrapportering. Detta leder i sin tur till att ni kan skapa mer tillförlitliga fakturor med korrekt rapportering kring projektens tidsåtgång. I systemet rapporterar alla timmar som plöjs ner i ett projekt och timmarna synliggörs på ett helt nytt sätt.
  • Fakturera kunderna för EXAKT det arbete som har utförts. För att spinna vidare på den fördel som vi just har nämnt kan vi utveckla resonemanget lite grann. Genom att använda tidrapportering kan ni nämligen säkerställa att kunderna faktureras för exakt den tid som har gått åt till deras projekt. Dessutom slipper ni själva hålla koll på tidsåtgången på ett manuellt sätt!

Stambyte för bostadsrättsföreningar i Stockholm – Fakta

De bostadsrättsföreningar i Stockholm som byggdes på 70- eller 80-talet kommer till stor sannolikhet behöva genomföra stambyte under 2020-talet. Detta utifrån den genomsnittliga livslängden på fastighetsstammar. En renovering som är mycket omfattande och även kan påverka föreningens ekonomi en hel del.

När behöver stambytet ske?

En av de vanligaste frågorna kring stambyte är hur ofta det behöver ske. Det finns däremot inget enkelt svar på frågan.

Efter mellan 30 och 50 år behöver byte av stammar utföras. Hur länge som nuvarande stammar håller beror framförallt på material och hur mycket de utsätts för slitage. En fastighet som återkommande har mindre, eller större, vattenskador bör definitivt se över stammarna och granska deras kvalité. Det bästa är däremot att bytet sker planerat innan allt för stora skador har uppstått. Enklaste sättet att ha kontroll på när stambyte behöver ske är att genomföra regelbundna videogranskningar av stammarna. Det finns flera företag i Stockholm som har denna tjänst och kostnaden är inte speciellt stor.

Stambyte brukar beräknas till ca 200 000 – 300 000 kr per lägenhet och de allra flesta föreningar behöver därmed låna pengar för att finansiera renoveringen – vilket därmed påverkar månadskostnaden för lägenhetsinnehavarna.

Välja entreprenör i Stockholm för stambyte

Det finns flera entreprenörer i Stockholm som kan anlitas för stambyte. Vilken ska väljas? Vad är viktigt att tänka på?

Få projektledning av en konsult

Eftersom stambyte är ett mycket stort, och komplicerat, arbete väljer många bostadsrättsföreningar att anlita en konsult som leder hela projektet. Det är en person (ett företag) som är väl insatt i branschen gällande både kostnadsnivåer, kontakter och projektledning. De kan därmed hjälpa föreningen med bland annat följande tjänster:

  • Situationsanalys – Avgör behovet av renovering och hur detta bör genomföras
  • Offertunderlag – Tydligt underlag som kan användas i kontakt med entreprenörer
  • Projektledning – Har all kontakt med föreningen och styrelsen
  • Besiktning och kontroll – Både under och efter utfört arbete

Välja entreprenör på egen hand

Flera bostadsrättsföreningar i Stockholm har utfört stambyte utan att de tagit hjälp av en extern projektledare. I dessa tillfällen har ofta föreningarna haft kontakt med andra föreningar som precis gjort stambyte och fått hjälp via dem att välja en passande och duktig entreprenör. 
Det är däremot mycket ovanligt att föreningar, helt på egen hand, driver detta projekt och därmed anlitar allt från snickare och VVS-personal till elektriker. Arbetet utförs nästan uteslutande som totalentreprenad.

Arbeta som stafettläkare i Norge

Har du funderat på att röra dig över den västra riksgränsen i jakten på en ny tillvaro och en karriär inom sjukvården? Då är du inte ensam – under de senaste åren har det skett en stor tillströmning av svensk sjukvårdspersonal västerut. Många läkare väljer att ta steget över gränsen för att bo och arbete i Norge. Men vad är det då som lockar med att arbeta som stafettläkare i Norge? Läs vidare så ska vi berätta!

Det finns förstås en rad olika anledningar till att det norska livet lockar många svenskar. En av de starkast bidragande orsakerna är livskvaliteten. Som svensk får man ofta en väldigt god livskvalitet på den norska sidan av gränsen.

Norrmännen värderar en god balans mellan arbete och fritid mycket högt. Så du kan få en tillvaro där du arbetar rimliga arbetstider, kanske till och med mindre än 40 timmar i veckan. Det ger dig mer tid tillsammans med din familj och mer fritid att spendera på dina intressen. Dessutom tar staten ett stort ansvar när det kommer till allt från sjukvård och barnomsorg till utbildning och äldreomsorg.

Därför väljer allt fler svenskar att flytta utomlands för att bli stafettläkare i Norge. Huruvida detta är ett karriärsval som passar dig eller ej kan dock endast du själv avgöra. Nedan delar vi dock med oss av den information som kan krävas för att du ska kunna fatta rätt beslut för dig.

Är arbetet som stafettläkare i Norge något för dig?

Så hur ska du då kunna veta om detta är rätt väg i livet för dig? Arbetet som stafettläkare i Norge är trots allt på förhand något okänt och kanske rentav otäckt.

Agila kan som dina nästa arbetsgivare erbjuda dig:

  • Kompetensutveckling och kontinuerlig fortbildning
  • Personlig kontaktperson hos Agila
  • Erbjudande om särskilt pensionssparande och förmånlig sjukförsäkring
  • Tillgång till jour hos Agila om det uppkommer frågor
  • Tillgång till dina sidor där du bland annat kan tidsrapportera och göra dig tillgänglig för nya uppdrag

Som stafettläkare i Norge kan du många gånger skapa en bättre balans mellan arbete och fritid och få en väldigt givande tillvaro!

Utför en budgetvänlig köksrenovering i Stockholm

Tiderna förändras och den nya generationens bostadsägare skiljer sig en del från tidigare generationers diton. Numera ägs många bostäder av kreativa personer som är ute efter att renovera sina kök på ett prisvärt sätt. De vill utföra en budgetvänlig köksrenovering i Stockholm för att uppdatera köket till ett mer tidsenligt sådant.

För som du säkert känner till kan det ganska snabbt bli väldigt kostsamt att renovera ett kök. Dessutom är hela processen ofta tidsödande och mödosam. Så om du tycker att ditt kök är trist i sitt nuvarande utförande vill du snabbt och enkelt kunna renovera det. Allra helst bör renoveringen kunna ske med ganska begränsade medel. Här delar vi därför med oss av våra bästa tips för en budgetvänlig köksrenovering i Stockholm!

Tips för en budgetvänlig köksrenovering i Stockholm

Välj ett eller flera av följande sätt att renovera ditt kök för att åstadkomma under med en begränsad budget:

  • Lägg mycket krut på belysningen. Många moderna kök har en öppen planlösning med en stor gnutta naturligt ljus. Genom att avlägsna föremål som hindrar ljusinsläppet kan du öka mängden solljus som skiner in i ditt kök. Men du bör även lägga en hel del krut på den artificiella belysningen när du utför din köksrenovering i Stockholm. Många moderna kök är nämligen inte bara väldigt ljussatta utan har även en slags glöd och lyster. Detta åstadkommer du alltså genom att komplettera det naturliga solljuset med välplanerad artificiell belysning.
  • Låt färgen förändra ditt köks utseende. Ett annat enkelt sätt att renovera ett kök med små medel är att låta färgen tala. Några stänk ny färg kan nämligen göra mer skillnad för ditt kök än vad du kanske tror. Detta gäller i synnerhet då du har ett tydligt och uttänkt färgschema som du följer. Om du är osäker på vilka färger som lämpar sig väl bör du diskutera saken med ditt renoveringsföretag.
  • Implementera smart teknik i köket. Många moderna bostadsägare investerar i smart teknik som kan fjärrstyras från andra platser än enbart i hemmet. Dessa gör det enklare att utföra olika sysslor i köket såväl som i andra delar av bostaden. Detta gör att du sparar mycket tid och möda även med en mindre investering i smarta köksprodukter.

5 främsta skälen att äga ett fritidshus

Att köpa ett fritidshus nära skogen, havet eller fjällen är för många en lockande tanke. Men lever verkligheten upp till den dröm som man föreställer sig? Här listar vi de främsta skälen att äga ett fritidsboende och berättar även vad du bör tänka på kring detta!

Flera goda skäl att köpa ett fritidshus

Till att börja med finns det flera goda anledningar att investera i ett fritidshus. Några av de främsta skälen är att:

  • Det är en bra investering. Priserna på svenska fritidsboenden ökade med 25 procent mellan mars 2020 och februari 2021. Och priserna på dessa bostäder har bara fortsatt att öka.
  • Du kan njuta av huset året runt. Ett fritidsboende är inte bara en tillflyktsort som du har användning för på sommaren. Du kan även använda det på vintern, hösten och våren. Faktum är att många svenskar besöker sina fritidshus under många av årets helger.
  • Detta boende ger en ökad flexibilitet. Ytterligare en fördel med ett fritidsboende är den flexibilitet som kommer med boendet. Många ägare av fritidshus använder dessa hus som ett andra hem. Du kan komma och gå precis som du vill utan att behöva oroa dig för att störa andra gäster. Därför är det ett friare och bättre alternativ till att bo på till exempel ett hotell.
  • Erbjud familjen avkoppling i en lugnare miljö. Bor och arbetar du i en stad och känner att stadens hetsiga tempo, dofter och ljud ibland blir för mycket att hantera? Då kan du erbjuda din familj några avkopplande dagar i en lugnare och trevligare miljö. Genom att investera i ett fritidsboende får ni en tillflyktsort att fly till när ni vill få ett tillfälligt miljöombyte.
  • Du kan komma närmare naturen. Beroende på var ditt fritidshus kommer vara beläget kan du få möjlighet att stifta en närmare bekantskap med naturen. Ett avskilt och naturnära läge ger barn och vuxna en chans att spendera mer tid utomhus och roa sig med olika slags utomhusaktiviteter.

Som du märker har ett fritidsboende många fördelar. Du kan nyttja den själv eller hyra ut den när du inte använder den och få en extra inkomst!

Tips för att välja rätt flyttfirma i Luleå

För den som planerar en flytt till, från eller kanske inom Luleå finns goda möjligheter att genomföra den tillsammans med en flyttfirma. Det sparar på både tid och kraft och många väljer att anlita hjälp för att underlätta. Ska man göra det finns dock många bra tips att ha i åtanke inför valet av flyttfirma – läs mer om dessa här!

Jämför utbudet

Det bästa tipset för att hitta rätt flyttfirma i Luleå är att jämföra utbudet, och det kan man göra på flera olika punkter:

  • Priser – Att jämföra priser är ett bra första steg för den som letar efter en flyttfirma i Luleå. Priserna kan skilja sig både mycket och lite och därför ska man se till att be om många offerter – minst 4–5 om det är möjligt.
  • Referenser – Referenser och omdömen från tidigare kunder kan ge en bra bild av olika firmor. Kolla om det finns tillgängligt på nätet eller kontakta olika firmor för att be om just referenser. En punkt värd att lägga lite tid på!
  • Tjänster – Sist men inte minst – en sak som är viktig att jämföra är vilka tjänster dom olika firmorna erbjuder. Dom flesta, förmodligen till och med alla, erbjuder klassiska tjänster så som bärhjälp och transport. Men det finns även sådana med ett större tjänsteutbud där man kan hitta till exempel hjälp med packning, demontering och montering av möbler samt magasinering.

Fler tips för att välja rätt flyttfirma i Luleå

Ett annat bra tips för att hitta en bra flyttfirma är att fråga runt bland vänner och bekanta i Luleå om någon har anlitat flytthjälp nyligen. Genom att höra andras upplevelser, både positiva och negativa, kan man ofta bilda sig en bra uppfattning.

Den som kommer med negativa upplevelser kan vara till större hjälp än man tror – man kan rent av välja bort den firman om man inte gillar det man hör.
Har någon däremot anlitat en flyttfirma som får högsta betyg kan det vara något att kolla upp närmare. Även detta blir som en typ av referenser men det kan kännas betryggande att höra upplevelser och åsikter från någon man känner – och som man vet ger en ärlig bild.