Därför behövs ett överfallslarm på din arbetsplats

Därför behövs ett överfallslarm på din arbetsplats

Det finns flera olika slags överfallslarm på marknaden, bland annat sådana som installeras i byggnader och fordon samt de som företagets personal bär på sig. Det alla dessa larm har gemensamt är dock att de ger personalen en trygghetskänsla, vilket är väldigt viktigt för de medarbetare som arbetar i en utsatt arbetsmiljö, under obekväma arbetstider eller ofta vistas helt på egen hand och därmed känner sig utelämnade.

Brott är ett fenomen som inte diskriminerar – dessa händelser kan inträffa när som helst på dygnet. Det kan vara allt från att personalen är utsatt genom kontanthantering till att andra värdefulla och stöldbegärliga produkter med en betydande prislapp hanteras. Nedan kommer vi att gå in mer i detalj kring hur ett överfallslarm kan öka personalens trygghet.

Överfallslarm förebygger inte hotfulla situationer men ökar tryggheten

Det finns flera olika sorters nödsituationer som kan inträffa på en arbetsplats. Det kan röra sig om allt från hälsorelaterade problem till att verbala eller skriftliga hot uttrycks, eller för den delen förföljelse och trakasserier. Det faktum att en förövare plötsligt väljer att gå till angrepp kan ha med såväl externa hot som interna sådana att göra. Den plats där brottet äger rum väljs ofta ut av angriparen utifrån en rad olika faktorer. Dessa kommer vi dock inte att gå in närmre på här.

Det vi dock kan säga är att de platser på ett företag som helt saknar säkerhetshöjande åtgärder, eller där säkerheten överlag är väldigt låg, löper dock störst risk att förvandlas till en brottsplats. Faktum är att en undersökning visar att en sådan plats i fler än två av tre fall är den som angriparen väljer ut, på grund av dess bristfälliga säkerhet. Genom att låta installera ett överfallslarm på platsen kan du dock, om än inte minimera risken för att det oönskade inträffar, säkerställa att personalen snabbt kan tillkalla hjälp i händelse av hot eller annan form av övergrepp. Detta ger i sig en trygghetskänsla och förbättrar arbetsmiljön.

Bara det faktum att ett överfallslarm skänker dina anställda trygghet gör det dock enligt vår uppfattning till en god investering.

Att tänka på när man flyttar från en stad till en annan

Att tänka på när man flyttar från en stad till en annan

Har det blivit dags att bryta upp från hemstaden för att testa vingarna i en ny stad finns det en hel del att tänka på, vare sig avståndet är väldigt långt eller lite kortare. Byter man stad blir det svårare att komma tillbaka och fixa med småsaker när man väl är på plats i sitt nya boende och det gäller därför att vara noggrann med alla moment.

Anmäl flytten

Se till att anmäla flytten till Skatteverket i god tid och glöm inte att adressändra. Det kan bli bökigt om posten fortsätter komma till den gamla adressen när man har flyttat till en ny stad. Kontakta även ditt försäkringsbolag och meddela att du flyttar till ny adress och säg upp eventuellt bredband och telefon om du har fasta abonnemang.

Flyttstädning

Ponera att du ska flytta från Örebro till huvudstaden på grund av ett nytt jobb, en utbildning eller av någon annan anledning. Det är mycket som händer när man byter stad och att behöva tänka på flyttstädning kan vara jobbigt nog. Det kan vara värt att lägga en slant på att anlita en städfirma som ansvarar för att städa ur det gamla boendet. Skulle dom nya ägarna dessutom vara missnöjda med städningen riskerar man inte att behöva åka tillbaka till Örebro eller vart man nu tidigare varit bosatt för att åtgärda missarna. Ta kontakt med ett lokalt företag via www.flyttstädningorebro.se så vet du att dem kan området du flyttar ifrån.

Fundera över flyttlasset

Precis som att det kan vara skönt att anlita hjälp med flyttstädning kan det vara det att leja bort själva flytten också. Ska man flytta till exempel från Örebro till Stockholm och planerar att köra hela flyttlasset själv kommer man troligtvis få åka flera gånger om man inte lägger pengar på att hyra en större lastbil. Nu är det visserligen inte så långt mellan just dessa två städer men ska man flytta längre kan det verkligen vara något att överväga. En flyttfirma kan oftast flytta hela bohaget på en och samma gång vilket också underlättar när man väl är på plats i sin nya stad.

Att köpa tjänster för flyttstädning och flytthjälp kan vara bra när man ska flytta till en annan ort. Man sparar både tid och besvär och det underlättar hela processen. Viktigast av allt är dock att man anmäler flytten så att den nya adressen stämmer så snart som möjligt.

Lediga lokaler i Göteborg för alla ändamål

Lediga lokaler i Göteborg för alla ändamål

Ibland kan det framstå som rena rama superpusslet att hitta en lokal som motsvarar ens företags behov. Detta trots att det finns en hel uppsjö med lediga lokaler i Göteborg att välja och vraka bland. Om allt vore så enkelt som det kanske borde, skulle du bara behöva känna till var din målgrupp befinner sig och rör sig, alternativt göra det enkelt för dem att ta sig till ditt företag. Verkligheten är dock en annan.

Först behöver du ta fram ett urval av lediga lokaler i Göteborg att välja mellan. Därefter behöver du börja sålla bland dessa och göra urvalet allt mindre. I takt med att storleken på ditt urval krymper behöver du gräva lite djupare och jämföra de olika objekten med varandra.

Så begränsar du urvalet av lokaler

Det enklaste sättet att begränsa ett urval av lokaler är att sålla agnarna från vetet utifrån följande kriterier/egenskaper:

  • Kostnad för lokalhyra inklusive driftskostnader
  • Tillgängliga mervärden såsom befintliga larm och andra säkerhetsfunktioner
  • Parkeringsmöjligheter och tillgång till transport i form av lokaltrafik

Sålla bort lediga lokaler i Göteborg som har fel storlek

För att kunna ta reda på vilken storlek de lediga lokaler i Göteborg som du ska titta på bör ha, är det viktigt att du gör en kartläggning av de arbetsytor som är tänkta att finnas i lokalet. Glöm inte att även avsätta utrymme för eventuella ytterligare utrymmen som din verksamhet kommer att behöva. Om du driver en butik kan det till exempel röra sig om själva butiksgolvet, omklädningsrum, lagerutrymme, kontor, kök och toaletter. Därefter beräknar du hur mycket yta som krävs för respektive utrymme och lägger slutligen samman dessa för att få fram den totala lokalyta som erfordras.

För att underlätta din uppgift att hitta lediga lokaler i Göteborg av rätt storlek kan du använda dig av följande formel om det råkar vara en butik du söker lokal till: planerad försäljningsvolym / genomsnittligt antal försäljningar per kvadratmeter i branschen = ytan för butiksgolvet.

Genom att på förhand beräkna utrymmet kan du enkelt sålla bort de lediga lokaler som inte motsvarar ditt behov av lokalyta.

Tips för dig som vill starta en egen redovisningsbyrå

Tips för dig som vill starta en egen redovisningsbyrå

Funderar du på att starta eget inom redovisning? Nästan alla som gör det har givetvis arbetat med ekonomi eller redovisning i en eller annan form sedan tidigare, men strikta formella krav på kunskaper finns inte. Som nystartad har man en hel del saker att tänka på för att få det att stämma – bland annat hur man ska gå tillväga för att hitta ett stabilt kundflöde.

Fördelar med att starta eget

Startar du en mindre redovisningsbyrå, kanske bara med dig själv som anställd, har du möjlighet till ett väldigt flexibelt arbete. Du kan i högre grad planera dina arbetsdagar själv, även om det givetvis kan finnas möten och planer som du måste hålla dig till. Med anställda följer vanligtvis ett betydligt större ansvar – vissa tar steget till att göra det, medan andra väljer att i huvudsak arbeta själva.

Startar du en redovisningsbyrå i en större stad som Stockholm har du generellt bättre möjligheter till ett stabilare kundflöde. Det innebär dock inte att du får kunder bara för att du är verksam i Stockholm, givetvis. Dock kan man konstatera att det största underlaget finns här.

Första kunderna brukar vara svårast

Som nämnt ovan, kommer du inte att få kunder automatiskt för att din redovisningsbyrå är baserad på en bra adress i Stockholm eller annan storstad. Kunder som ska anlita en redovisningsbyrå är inte sällan ganska noggranna, och för det första fåtalet kunder har man inga referenser att visa upp.

Referenser är mycket viktigt. Med hjälp av dem kommer du att kunna skapa dig ett stabilt kundflöde, och kanske till och med hamna i en situation där du behöver tacka nej till jobb, eftersom du helt enkelt har för mycket.

Var effektiv

Införskaffa dig goda verktyg för rutiner och planering. Ha bra datorprogram för att jobba så effektivt som det bara går. Ställ krav på dig och din verksamhet – en duktig redovisare känner väl till de program som han eller hon jobbar i. Är du effektiv, ökar sannolikheten för att din verksamhet ska bli lönsam. Att den blir lönsam är en förutsättning för att du ska kunna försörja dig på att driva eget, med alla de fördelar som det innebär. Kanske bör det pekas ut att det givetvis finns vissa nackdelar med det också.

den här sidan hittar du ytterligare tips för att komma igång.

Frågor och svar om tandimplantat

Frågor och svar om tandimplantat

Att sätta in tandimplantat är en omfattande behandling och det är vanligt att man har många frågor om man funderar på att göra en. Hur mycket kostar det, hur lång tid tar det och kan man göra en behandling utomlands? Samtliga frågor besvaras nedan men har man andra funderingar bör man kontakta en specialistklinik för en konsultation, besök den här sidan.

Hur mycket kostar ett tandimplantat?

Det finns flera olika saker som avgör hur stor kostnaden för ett implantat kommer bli. Behandlingen är individuell och olika kliniker har olika priser. En av klinikerna i Stockholm tar ca 20 000 kronor för en ny tand och det är en bra fingervisning för vad man får räkna med. Man kan alltid be om prisförslag hos den klinik man planerar att besöka för att få veta mer exakt.

Hur lång tid tar en behandling?

Tidsåtgången är varierande beroende på hur omfattande behandlingen är. Behöver man dra ut befintliga tänder, sätta in fler än en tand osv, så tar det naturligtvis längre tid. Även läkningstiden varierar från person till person men man brukar få veta ungefär hur lång tid det kommer ta i samband med den första konsultationen.

Var kan man utföra behandlingen?

För att sätta in tandimplantat behöver man besöka en klinik som ägnar sig åt detta och dom finns på många olika platser. I Stockholm finns flera säkra kliniker som utför den här typen av behandlingar och det sker alltså inte hos en vanlig tandläkare. Förutom i Stockholm kan man hitta specialister i Göteborg och Malmö men även i flera småstäder.

Kan man göra tandimplantat utomlands?

Man kan göra implantat utomlands men man bör noggrant tänka igenom beslutet. Det finns vissa risker med att göra behandlingen utomlands istället för en säker klinik till exempel i Stockholm. Även om det är billigare att utföra behandlingen i ett annat land så bör man vara medveten om att resultatet och eftervården kanske inte blir samma.

Gör behandlingen ont?

Olika patienter upplever behandlingen på olika sätt och det beror såklart på hur hög smärttröskel man har. Generellt brukar dock dom flesta tycka att det är mer smärtfritt än dom först trott. Tandläkarna som är specialister på implantat har ofta lång erfarenhet och är både försiktiga och noggranna för att det ska göra så lite ont som möjligt.

Hastig finansiering

SMS lånen har funnits på marknaden ett tag nu. De första SMS lånen började dyka upp 2006. De revolutionerade lånemarknaden. Plötsligt var storbankerna inte längre ensamma om att ge ut lån. Vissa uppskattade SMS lånen. Andra kritiserade dem på grund av de höga avgifterna och räntan. Det har hänt en del på lånemarknaden sedan dess. Idag är SMS lånen billigare, även om de inte är direkt billiga. Vi har gjort en liten sammanställning över vad SMS lån är för något och hur de fungerar.

Ett enkelt och snabbt lån

SMSlånen fick sitt namn av hur man tecknade dem: via ett SMS-meddelande. Förr i tiden skickade man sitt kontonummer via ett SMS och angav önskat belopp så kom pengarna in på kontot. Nu för tiden ansöker du online via långivarens hemsida. SMSlån är snabba och enkla. Det tar inte mer än några minuter att ansöka. När du ansöker om ett lån får du ange några få uppgifter, som exempelvis namn och personnummer. Du får välja hur stort lån du vill ha och hur lång återbetalningstiden ska vara.

De flesta SMS lånen är ganska små – från någon tusenlapp upp till 10 000 eller 20 000 kronor. Återbetalningstiden är kort och brukar variera från någon månad upp till ett eller två år som mest.

Kreditupplysning och utbetalning

När du ansöker gör långivaren en kreditupplysning. De flesta SMS lånen använder inte UC utan anlitar istället Creditsafe eller Bisnode för sina kreditupplysningar. Det hela går mycket fort och du får svar direkt på skärmen. Om lånet blir godkänt accepterar du villkoren via datorn eller mobilen, ofta genom att använda BankID. De flesta SMSlån betalas ut direkt. I vissa fall kan du få pengarna på kontot på en gång. Det förutsätter att du har samma bank som långivaren. Annars får du vänta i upp till en bankdag innan du har pengarna på kontot.

Återbetalningar för SMS lån

Efter att du fått in pengarna på kontot börjar återbetalningsplanen att gälla. Den visar hur mycket du ska betala varje månad. Var noga med att betala i tid så att du inte får straffavgifter eller betalningsanmärkningar.

Så mycket kostar lånet

Enligt lag får ett SMS lån inte kostar mer än 40 procentenheter över referensräntan. Den totala summan att betala får inte vara mer än dubbelt så mycket som vad du lånat. Det kan vara bra att känna till. Jämför gärna lånen noga så att du hittar ett så billigt SMS lån som möjligt!

Vägledning med tarotkort – så går det till

Vägledning med tarotkort – så går det till

Många har hört talas om det och andra inte, att man kan vägledas vid livets vägskäl med hjälp av tarot. Men vad är det egentligen, hur fungerar det och vem kan använda sig av det? För den som önskar vägledning med hjälp av kort finns bland annat Tarotguiderna, som har flera olika vägledare att tillgå samt generösa öppettider.

Vad är tarot?

En tarotkortlek består av 78 olika kort som är uppdelade i två delar. Den enda delen har 22 kort och den sägs kunna berätta om varje enskild individs väg och roll i livet. Dom övriga 56 korten sägs tala om hur man samspelar med sin omgivning och hur man fungerar i det vardagliga livet, och genom att lägga dessa kort på ett speciellt vis ska man kunna få hjälp om man till exempel kört fast vid en viss punkt i livet och känner sig osäker på hur man ska ta sig vidare. Vem som helst är mottaglig men det gäller så klart att man är öppen för läsarens tolkningar och ser det som ett hjälpmedel och inte en lösning. För många kan det vara skönt att få en fingervisning om vilken väg man ska gå om man till exempel står inför ett svårt val, och andra ser det mer som en spännande sak att prova på.

Medialitet och att lägga kort handlar till stor del om att tolka olika tecken, bilder och energier för att sedan förmedla det till den personen som ber om hjälp, och även om man kan få viss vägledning behöver man ändå själv vara den som fattar viktiga beslut kring sitt liv. Korten talar alltså inte om hur man ska leva eller vad man ska göra men däremot kan energierna och den information du får få dig att tänka i andra banor.

Vägledare hos Tarotguiderna

För den som är intresserad av tarot och skulle vilja bli vägledd med hjälp av dessa kort finns många som ägnar sig åt just det. Ett ställe som har många och noggrant utvalda vägledare är Tarotguiderna, där man via telefon sköter hela sessionen. Telefonlinjerna för tarot och andra typer av medial vägledning håller öppet varje dag mellan 08.00-24.00 och man har själv möjlighet att välja siare utifrån deras egna presentationer. Boka via schema direkt på hemsidan eller välj den vägledare som är ledig just för stunden.

Produkter för det offentliga rummet

Citypro.se är ett företag som inriktar sig på försäljning av produkter för det offentliga uterummet så som cykelställ & papperskorgar. En stor del av kunderna är i offentlig sektor, så som kommuner, men det skulle också kunna vara fastighetsägare och bostadsrättsföreningar – helt enkelt aktörer som kan behöva produkter för det offentliga rummet. Just bostadsrättsföreningar är de ett självklart val för, skriver de på sin hemsida.

Exempel på produkter

Citypro.se har ett brett sortiment av produkter för det offentliga rummet. Till exempel har man busskurer, rökkurer, cykelhus och parkbänkar.

  • Cykelhus
    Cykelhus är cykelparkeringar som skyddar cyklarna mot väder och vind. En del hus har både väggar och tak, medan andra enbart har väggar. Syftet är främst att minska slitage på cyklarna och att öka trivseln för cyklisterna.

  • Parkbänkar
    Produkter för det offentliga rummet måste vara hållbara. Citrypro.se har bänkar av trä och metall i olika designer.

  • Busskurer
    I sortimentet finns ett brett urval av busskurer. De finns i olika designer och med olika nivåer av skydd mot väder och vind. En del har två väggar och tak, medan andra bara har ett tak.

  • Rökkurer
    Något som har blivit mer aktuellt på senare tid är rökkurer. Det bli allt fler och fler no smoking zoner i landet, och man förser då ofta rökare med en kur. Tillsammans med rökkurerna kan man beställa till exempel askoppar, papperskorgar och parkbänkar.

  • Speglar
    På hemsidan finns ett stort antal speglar. Bland annat finns butiks- och övervakningsspeglar, samt kupolspeglar som brukar användas i samma syfte. Här finns även trafik-, väg och utfartsspeglar. Alla utfartsspeglar är tillverkade i Danmark.

Köpvillkor

Citypro.se stoltserar med fri frakt, snabba leveranser och faktura på 30 dagar. De har ett eget, stort lager som möjliggör de snabba leveranserna. Det går även att betala med bland annat Payson, Visa och Mastercard. Den fria frakten gör att kunden direkt ser vad deras produkter för det offentliga rummet kommer att kosta. Således kommer ingen stor fraktkostnad att överraska kunden vid ett senare tillfälle.

Snabbfakta

  • Baserade i Vänersborg.
  • Fick utmärkelsen Årets Företag i Vänersborg år 2015.
  • Alltid fri frakt – oavsett hur stora eller små produkter som ska skickas. Gäller köp inom Sverige.
  • Över 30 000 kunder
  • Sveriges största egna lager av produkter för det offentliga rummet.
  • Har egen tillverkning på flertalet olika produkter, bland annat papperskorgar och cykelställ.

Välj rätt brandsläckare!

Välj rätt brandsläckare!

I alla hem borde det finnas hemlarm och brandsläckare – men tyvärr gör det inte det. En investering som kan rädda liv, begränsa brand och minska ekonomisk skada vid brand. Det viktigaste är att ha en brandsläckare men självklart spelar det även roll vilken släckare som väljs.

Pulver i hemmet

Brandsläckare finns med olika innehåll vilket är avgörande för vad som ska släckas. Det finns pulver, koldioxid, skum och vatten. För dig som ska ha en brandsläckare för allmän brand i en lägenhet eller i ett hus rekommenderas pulversläckaren.

Pulversläckare har fördelen att den har störst släckkapacitet i förhållande till dess storlek. Med andra ord kan en 6kg pulversläckare släcka mer eld än en 6 kg kolsyresläckare. Detta förutsatt att det är brand i möbler, tapet och vanligt material som lätt tar eld.

Nackdelen med pulvret är att det blir otroligt smutsigt men samtidigt skadar pulver inte väggarna eller hemmet nämnvärt. När man väl fått bort pulvret efter en släckning kan man återigen bo där. Självklart kan även rökskador behöva bytas ut.

Dessutom finns nackdelen att pulvret söker sig in skrymslen och vrår. Om man använder denna brandsläckare mot elektronisk utrustning är chansen stor att pulvret tränger in och skadar dessa. Pulvret leder inte ström vilket gör denna brandsläckare kan användas både på möbler och elektronik.

Kolsyra används främst där man vill undvika att det skapas smuts efter släckning. Kolsyran försvinner efter att den använts. Passar utmärkt i restaurangkök där elden snabbt kan släckas utan att hela köket behöver saneras. Dessutom är kolsyra bra för öppna lågor.

Minst 6 kg

Vilken storlek på brandsläckare som ska köpas beror självklart på var den kommer att användas och vilka som förväntas använda den. Nackdelen är dess tyngd och att man kan ha svårt att använda om man måste lyfta den högt. Men överlag rekommenderas en 6kg brandsläckare i alla hem. Det även något som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap rekommenderar.

Det finns mindre brandsläckare men om dessa ska användas bör man ha de för en specifik uppgift. Detta alltså som ett komplement till en 6 kg släckare. De kan inte ersätta dessa större släckare. Även om mycket pulver smutsar ner och skapar ett behov av sanering så är detta bättre än att använda en mindre släckare och skapa större brandskador.

Assistansanordnare i Stockholm

Behöver du hjälp med en assistens i vardagen? Du har rätt att själv välja ut din personliga assistent men kan även få hjälp via kommunen. För att allt ska vara tydligt är det viktigt att du och assistenten samt assistentanordnare i Stockholm skriver på kontrakt. I kontraktet ska det tydligt stå med saker som vilka skyldigheter som företaget har gentemot dig samt att det är du som ska ha rätten till att välja dina personliga assistenter. Här är ytterligare några punkter som bör finnas med på kontraktet:

  • Vad har du för rättigheter/skyldigheter
  • Vem gör vad? Det ska vara tydligt nedskrivit vilka arbetsuppgifter som ingår i assistenternas roll.
  • Du har rätten att bestämma schemat, arbetsuppgifter samt få vara arbetsledaren.

Med hjälp av en assistansanordnare i Stockholm behöver du inte själv leta reda på en riktigt bra assistent för dig. Denna sortens företag samlar nämligen mängder av duktiga, erfarna och trevliga assistenter i Stockholmsområdet.

Bra för såväl assistent som kund

Oavsett om du är i behov av en assistent eller om du kanske jobbar som en assistent är en assistansanordnare i Stockholm bra för bägge parter. För dig som arbetar som personlig assistent kan det vara bra att vara ansluten till en assistansanordnare i Stockholm som kan hjälpa till att matcha dig med en passande person. Vice versa gäller förstås. Det blir betydligt enklare för dig som är i behov av hjälp att gå via assistansanordnare i Stockholm då de har en stor portal med erfarna människor. Med andra ord kan de enkelt hitta rätt person som passar perfekt för just dig och din livsstil.

Priser

I och med att det finns många olika assistansanordnare i Stockholm skiljer sig priserna en hel del. Det finns inga regler kring prissättningen utan varje företag bestämmer själv. De flesta personer, både personliga assistenter och brukare, upplever en större säkerhet samt smidighet genom att gå via en assistansanordnare i Stockholm. Det är helt enkelt skönt att låta ett större företag sköta logistiken, kontrakten och lönerna. Genom en snabb sökning på internet kan du enkelt få upp många förslag på skickliga assistentanordnare i Stockholm.