När ett företag tar ett beslut om att outsourca kundtjänst är det företagets…
- ….extrapersonal
Många företag har perioder med extra hög belastning. Ett klassiskt exempel kan tas från en leksaksbutik som har behov av extrapersonal från mitten av november fram till julafton. Med ett ”intrimmat” callcenter kan de snabbt ta över delar av supporten och frigöra personal till andra arbetsuppgifter. - …telefonsupport
Företag som har en outsourcad kundtjänst lägger ofta ut telefonsupporten på detta företag. Det kan vara hela supporten likväl som enbart vissa specifika ärenden. Att exempelvis lägga ut prenumerationsärenden på outsourcad support är enkelt då kunskapen som personalen behöver ha är begränsad till just detta område. - ….växel
Genom att definiera kundens behov och önskemål blir det lättare att sända vidare samtalet till rätt person. På detta sätt kan supporten se till att kunderna på snabbast möjliga sätt får exakt rätt support. - …säljare
Support förknippas ofta med inkommande samtal och hjälp med specifika frågor. Men en support är även säljare. De tar hand om kunder som har frågor, hjälper kunderna att hitta rätt produkter och tillbehör osv. Därmed kan en duktig support ofta öka försäljningen genom att vara väl insatta i produktutbud, kundernas behov och passande tillbehör. - …språkkunskaper
Vissa företag väljer outsourcad kundtjänst primärt för att nå ytterligare språkkunskaper. Det kan exempelvis vara en svensk E-handel som önskar att kunna erbjuda support på arabiska eller engelska. Ett speciellt nummer, eller chattkanal, öppnas till den support som nu köps in. Ett snabbt och enkelt sätt att nå kunder på andra språk. - …personal på obekväma tider
Att ha bemanning dygnet runt är vanligtvis mycket dyrt. Men via outsourcad kundtjänst går det att få bemanning – till ett lågt pris. Detta utifrån att det inte förväntas komma in speciellt många ärenden under denna period.
Exempelvis kan ett företag betala en fast kostnad per månad och sedan en mindre kostnad per ärenden som kommer in. Därmed betalas en betydligt lägre summa än om företaget hade haft en egen kundtjänst som ska ta emot dessa ärenden.
Outsourcad kundtjänst är flexibilitet
Som visas ovan är outsourcing samma sak som en stor flexibilitet. Att som företag kunna ha öppet längre, nå fler kunder med kundtjänst, erbjuda fler språk eller mer kontakt. Men allt helt utifrån företagets egna behov och utan att betala för mer än vad som behövs.