Den tid på året då allra flest gåvor byter händer är förstås juletiden. Vilken produkt som är årets julklapp brukar vanligtvis variera en hel del från år till år. Men i år önskar sig många svenskar något av de uppskattade gåvokort som kan användas för att bekämpa inflationen. Detta bör du såklart ha i åtanke när du köper julgåvor, företagspresenter eller liknande.
Supékort är ett bra exempel på uppskattade gåvokort att ge bort
Det har säkert inte undgått någon att priserna i livsmedelsbutiker runt om i landet har skjutit i höjden under det senaste året. Detta beror såklart på inflationen och är i grund och botten svårt att komma runt – egentligen kan du bara bita i det sura äpplet och härda ut. Men det finns faktiskt vissa konkreta åtgärder som du kan vidta för att ta dig igenom denna tid av dyra matvaror med en förhållandevis helskinnad plånbok.
Till exempel kan du:
- undvika att handla de matvaror som har ökat allra mest i pris
- välja billigare varumärken framför dyrare sådana
- storhandla och hålla dig till din förutbestämda matlista.
Dessutom kan du hoppas på att få ett så kallat Supékort av din arbetsgivare. Dessa är nämligen uppskattade gåvokort som låter dig välja bland såväl delikatesser av olika slag som en rad andra produkter. Om du har turen att få ett sådant kort som gåva kan du bland annat växla in detta mot lammkorv, chorizo med chili, brännvinsost och andra godsaker. Men det finns naturligtvis även många andra sorters presentkort av detta slag som kan vara minst lika uppskattade av mottagaren!
Så hur menar ni att dessa gåvor kan bidra till att bekämpa inflationen?
Vi kanske bör utveckla vårt resonemang kring att gåvor av detta slag faktiskt kan bidra till att bekämpa inflationen. Vi bygger delvis resonemanget på antagandet att inflationen kan vara här för att stanna och att den kanske rentav kan fortsätta att öka ytterligare ett tag. Då kan ett presentkort som dessa fungera som en slags tidskapsel. Kostnaden för gåvan är ju redan betald men mottagaren kan välja att lösa in den vid ett lämpligt tillfälle, oavsett vad den produkt som väljs kostar mot slutkund vid just det tillfället.